zui > fritid.* > fritid.knallert

Søren (09.10.2012, 14:32)
Vedr. knallert 30 4-takt Texas Flash kineser scooter:

Ved I hvor meget ekstra optræk man opnår ved at gå ca. 1 gram ned i vægt
på rullerne, altså fra 6,3 til 5,5 gram? Eller skal man ned på 5,0 gram
før man kan mærke forskel?
scootergrisen (09.10.2012, 15:25)
Den 09-10-2012 14:32, Søren skrev:
> Vedr. knallert 30 4-takt Texas Flash kineser scooter:
> Ved I hvor meget ekstra optræk man opnår ved at gå ca. 1 gram ned i vægt
> på rullerne, altså fra 6,3 til 5,5 gram? Eller skal man ned på 5,0 gram
> før man kan mærke forskel?


Den vægt der sidder i som standard er formodentligt den mest optimale vægt.

Hvis du sætter lettere ruller i så tager det sikkert lang tid at komme
op på topfarten og måske kan du ikke få samme topfart som før.
Søren (09.10.2012, 17:19)
Den 09-10-2012 15:25, scootergrisen skrev:> Den vægt der sidder i som
standard er formodentligt den mest optimale vægt.

Ja måske, til en lille kineser der vejer 50 kg. Men jeg vejer 110 kg og
vil gerne have lidt hurtigere acceleration og højere fart op af bakker :-)

> Hvis du sætter lettere ruller i så tager det sikkert lang tid atkomme
> op på topfarten og måske kan du ikke få samme topfart som før.


Topfarten er over 65 og det kører jeg alligevel ikke, men jeg vil bare
gerne have hurtigere acceleration. Kan man mærke ÷1 gram pr. rulle?
scootergrisen (09.10.2012, 18:16)
Den 09-10-2012 17:19, Søren skrev:
> Den 09-10-2012 15:25, scootergrisen skrev:> Den vægt der sidder i som
> standard er formodentligt den mest optimale vægt.
> Ja måske, til en lille kineser der vejer 50 kg. Men jeg vejer 110 kg og
> vil gerne have lidt hurtigere acceleration og højere fart op af bakker :-)
> Topfarten er over 65 og det kører jeg alligevel ikke, men jeg vil bare
> gerne have hurtigere acceleration. Kan man mærke ÷1 gram pr. rulle?


Der er nok ikke andet at gøre end at prøve og tror det ville være fint
og prøve med -1 gram.
Jeg prøvede engang, mener det var -1 gram og jeg syntes ikke det var
godt, kan bare huske den var vildt længe om at komme op til topfart.

Så kan være du bliver skuffet.

Motorens ydelse bliver jo ikke bedre af at ændre rullevægten.

Det er rullevægten og koblingstrykfjederens hårdhed der tilsammen sørger
for at motoren køre med de o/min hvor den yder bedst op gennem
gearingen. Så umiddelbart tror jeg dem der sidder i som standard er de
mest optimale.

Når man køre op af bakke trykke koblingstrykfjederen variatoren ned i
gearing.
Søren (09.10.2012, 19:49)
Den 09-10-2012 18:16, scootergrisen skrev:
[..]
> mest optimale.
> Når man køre op af bakke trykke koblingstrykfjederen variatoren ned i
> gearing.


Ja det er selvfølgelig rigtig nok, men vil lettere ruller ikke få
omdrejningstallet op? Når jeg kører op af bakker er det som om den har
svært ved at trække fordi omdrejningerne bliver for lave. Den burde
justere omdrejningerne men det gør den faktisk kun ved start og igen ved
omkring 50 km/t hvor den ligesom går et gear op og falder i
omdrejninger. Men den tar en halv eftermiddag om at nå 50. Jeg er vist
for tung til den "gearing" ;-)
Standard er 6,3 gram. Jeg tror jeg prøver med 5,5 gram. Jeg har købt
både 5,5 og 5,0 men sidstnævnte bliver ombyttet i butikken uåbnet.
Dem jeg har købt har ikke en top og bund ligesom dine billeder på dit
website. Mine ser ens ud i begge ender, så jeg går ikke ud fra at de
skal vende på en bestemt måde.
Jeg tror heller ikke der skal fedt i. Der er helt tørt i skålen.

En anden ting...
Det halve af et forhjulsleje er knækket inde i navet på fælgen og sidder
fast. Jeg kan godt få forhjulet af, men skal lejet fræses/bores ud eller
findes der andre tricks? Jeg nægter at ofre penge på en ny fælg! :-)
Aftrækker har været forsøgt.
scootergrisen (09.10.2012, 20:02)
> Ja det er selvfølgelig rigtig nok, men vil lettere ruller ikke få
> omdrejningstallet op?


Jo for der skal flere omdrejninger til før de bliver slynget ud.

> Når jeg kører op af bakker er det som om den har
> svært ved at trække fordi omdrejningerne bliver for lave. Den burde
> justere omdrejningerne men det gør den faktisk kun ved start og igen ved
> omkring 50 km/t hvor den ligesom går et gear op og falder i
> omdrejninger. Men den tar en halv eftermiddag om at nå 50. Jeg er vist
> for tung til den "gearing" ;-)


Kunne også være der er noget i vejen med din variator hvis den ikke køre
glat op. Måske er der nogen dele der er slidte eller skal smørres.
Prøv og skru hele variatoren af og check delene.

> Jeg tror heller ikke der skal fedt i. Der er helt tørt i skålen.


Det skal der sikkert også være så.
Hvis man putter fedt i så bliver det nok bare slynget ud alligevel.

> Det halve af et forhjulsleje er knækket inde i navet på fælgen og sidder
> fast. Jeg kan godt få forhjulet af, men skal lejet fræses/bores ud eller
> findes der andre tricks? Jeg nægter at ofre penge på en ny fælg! :-)
> Aftrækker har været forsøgt.


Du kan sætte en metalstang ind fra modsatte side og bunke det ud.
Søren (11.10.2012, 22:54)
Den 09-10-2012 20:02, scootergrisen skrev:
> Kunne også være der er noget i vejen med din variator hvis den ikke køre
> glat op. Måske er der nogen dele der er slidte eller skal smørres.
> Prøv og skru hele variatoren af og check delene.


Jeg har nu prøvet med 5,5 gram ruller, og den tager flere omdrejninger
og topfarten er lavere, som du også selv skrev.
Men da den næsten ikke kunne trække sig op på topfarten før, så er der
reelt ingen forandring i topfarten fra før og til nu.
6,0 gram vil nok være perfekt. Eller hvis jeg blander 3 stk. 6,3 gram og
3 stk. 5,5 gram (gns. 5,9 gram).

> Du kan sætte en metalstang ind fra modsatte side og bunke det ud.


Det kan man ikke, da lejet sidder i en konkav i navet. Men nu er det
fræset ud. Det tog 20 minutter.
kevingarelli90 (10.03.2018, 18:32)
Hej
Du havde brug for penge lån mellem enkeltpersoner til at håndtere
økonomiske vanskeligheder for endelig at bryde dødvandet
banker ved at afvise dine kreditapplikationsfiler fra 2000? til
57.000.000? i en periode på 1 til 30 år afhængigt afdet ønskede beløb med a
meget attraktiv årlig fast rente på 2% for alle beløb
anmodet. For mere information, forbliver jeg til din rådighed.
Kontakt mig via email: kevingarelli90

kevingarelli90
Lignende emner