zui > fritid.* > fritid.bil

Claus Petersen (23.05.2005, 16:54)
Men skal nok overveje brandsikkerheden i den tuning man laver :(

Kim Voss Schrader (23.05.2005, 17:01)
Hej!

Claus Petersen wrote:
> Men skal nok overveje brandsikkerheden i den tuning man laver :(


Jeps... Ellers laver man en "Tom" ;-)
John Sahl (23.05.2005, 17:02)
Claus Petersen wrote:
> Men skal nok overveje brandsikkerheden i den tuning man laver :(
>


Ja, det kan godt betale sig at være omhyggelig med de ting man laver.
Allan Møller (23.05.2005, 18:27)
>> Men skal nok overveje brandsikkerheden i den tuning man laver :(
>>

> Ja, det kan godt betale sig at v?re omhyggelig med de ting man laver.


En skumslukker havde v?ret meget fornuftig at have med her !

BTW nogen der ved hvem der leverer musiken til videoen ?

Allan
Martin Petersen (23.05.2005, 18:50)
Allan Møller - nosmap
42920487$0$79459$14726298
skrev følgende:
>>> Men skal nok overveje brandsikkerheden i den tuning man laver :(
>>>

>> Ja, det kan godt betale sig at være omhyggelig med de ting man laver.

> En skumslukker havde været meget fornuftig at have med her !
> BTW nogen der ved hvem der leverer musiken til videoen ?


Weezer - Say it aint so... Det står som det sidste i filmen
Tom (23.05.2005, 19:46)
"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4c82
> Men skal nok overveje brandsikkerheden i den tuning man laver :(
>


Synes jeg har set det før.

Men pyt VW har da flere golfer man kan købe
Esben Tærsker (23.05.2005, 21:22)
Allan Møller wrote:
>>>Men skal nok overveje brandsikkerheden i den tuning man laver :(
>>>

>>Ja, det kan godt betale sig at være omhyggelig med de ting man laver.

> En skumslukker havde været meget fornuftig at have med her !


De forsøger faktisk selv at bekæmpe ilden med en pulverslukker først...

/Esben
Uffe Ravn (23.05.2005, 23:30)
"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev

> Men skal nok overveje brandsikkerheden i den tuning man laver :(
>


Og undlade at lade alle klapper og døre stå åben, på en sådan måde at
branden næres af vinden.

Husk i øvrigt at banke pulverslukkeren ned i asfalten så pulveret løsner
sig, så det ikke bliver sådan noget tørspyt som den på filmen giver.

Men det er det selvfølgelig meget nemt at sige herhjemme fra stuen.

Mvh. Uffe Ravn
Allan Møller (23.05.2005, 23:32)
>>>Ja, det kan godt betale sig at være omhyggelig med de ting man laver.
>> En skumslukker havde været meget fornuftig at have med her !


> De forsøger faktisk selv at bekæmpe ilden med en pulverslukker først...


Først og først - de forsøger noget inde i kabinen så vidt jeg kan se.
Der går noget tid inden ild / røg breder sig til kabinen.
Måske det var gået bedre vist de havde forsøgt i starten ude i motorrummet ?

Allan
Emil Jensen [2100] (23.05.2005, 23:46)
> En skumslukker havde været meget fornuftig at have med her !

Jeg var faktisk ude for i sidste uge, at skulle hjælpe med at slukke en
motorbrand i en gammel Ford Fiesta i sydhavnen. Jeg kom kørende da jeg så
bilen på en cykelsti, men lidt røg ud af motorhjelmen. Da jeg fandt min 2
kgs pulverslukker frem, var det begyndt at ryge en del, så jeg valgte ikke
at åbne motorhjelmen, da jeg havde hørt at det bedst var at lade den være
lukket ved motorbrande. Så jeg kunne kun komme til at sprøjte gennem den
lille sprække som skulle være frontgitteret foran. Men det er vist begrænset
hvor meget der kan komme igennem der, da det meste pulver vist stoppes af
køleren som jo sidder der. Senere kom en anden bilist forbi, også med en
pulverslukker. Han sprøjtede gennem undervognen bagved fordækkene, det så ud
til at det hjalp lidt. Men de der 2 kgs pulverslukkere har kun nok til cirka
20-30 sekunders konstant slukning. Brandvæsnet kom og slukkede det, netop
som flammerne begyndte at stikke ud mellem motorhjelmen og forruden.

Men er det rigtigt, at det bedste er at lade motorhjelmen være lukket? Og
sprøjte gennem f.eks. frontgitteret eller undervognen?

Mvh

Emil
Uffe Ravn (24.05.2005, 00:44)
"Emil Jensen [2100]" <lime> skrev

[..]
> som flammerne begyndte at stikke ud mellem motorhjelmen og forruden.
> Men er det rigtigt, at det bedste er at lade motorhjelmen være lukket? Og
> sprøjte gennem f.eks. frontgitteret eller undervognen?


Nu er jeg ikke brandmand men:

Hvis ilden er mindre, så åben og luk igen når slukkeren er tom.

Sluk i mindre doser så du kan se hvad du rammer og hvor megen ild der er.

Der kan også nemt sprøjtes igenne sprækken ved et hølerhjælm der er ikke er
blevet klappet helt i.

Selv kører jeg rundt med en 6 Kg. pulverslukker,

Men jeg har dog også været med til at slukke en mindre motorbrand med friskt
græs.

Mvh. Uffe Ravn
Henrik B. (25.05.2005, 10:46)
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:db0f

> Husk i øvrigt at banke pulverslukkeren ned i asfalten så pulveret løsner
> sig, så det ikke bliver sådan noget tørspyt som den på filmen giver.


Ikke nødvendigt. :o)

Sidst jeg var på brandbekæmpelse, fik vi at vide, at man havde afprøvet
pulverslukkere der var 20 - 25 år gamle, og urørte. De fungerede ganske
fint. Men hvis vi gjorde det alligevel, skete der jo ikke noget ved det. :o)
Uffe Ravn (25.05.2005, 13:20)
"Henrik B." <saab> skrev

> > Husk i øvrigt at banke pulverslukkeren ned i asfalten så pulveret løsner
> > sig, så det ikke bliver sådan noget tørspyt som den på filmen giver.

> Ikke nødvendigt. :o)
> Sidst jeg var på brandbekæmpelse, fik vi at vide, at man havde afprøvet
> pulverslukkere der var 20 - 25 år gamle, og urørte.


Ok, men dem jeg taler om, er dem der har kørt rundt i bil i mange år, ikke
dem der har stået urørte.

> De fungerede ganske
> fint. Men hvis vi gjorde det alligevel, skete der jo ikke noget ved det. :o)


Men ok, jeg videregiver også kun det jeg også selv har fået at vide på
brandbekæmpelses kurser.

Mvh. Uffe Ravn
Henrik B. (25.05.2005, 13:34)
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:db0f

> Ok, men dem jeg taler om, er dem der har kørt rundt i bil i mange år, ikke
> dem der har stået urørte.


De bliver jo netop også rystede... ;o)
Uffe Ravn (25.05.2005, 16:40)
"Henrik B." <saab> skrev

> > Ok, men dem jeg taler om, er dem der har kørt rundt i bil i mange år, ikke
> > dem der har stået urørte.

> De bliver jo netop også rystede... ;o)


Hvilket netop er dem dem hvor pulveret bliver rystet samme.

Rystende!

Mvh. Uffe Ravn
Lignende emner