zui > fritid.* > fritid.sejlads

Lars A (21.03.2012, 15:47)
Min kun en sæson gamle 2-bl. Flexofold har kraftige tæreskader. Jeg harforeholdt problemet for Jack, Flexofold, og jeg har læst 'alt' i diversegrupper osv. om tæring, landstrøm osv.. Således også indlæg her i gruppen fra april og oktober 2006.
På det tidspunkt var FF kun begyndt at teste undladelse af zink på den 2-bl. propel. Der var heller ikke isolering mellem propelnav/blade og akselbøsning. Det startede man på i 2009 (iflg. Jack).
Min gamle propel var en tysk 3-bl. med zinkanode. Anoden var efter en sæson godt tæret - et enkelt år var den faldet af. Skruen var ikke isoleret fra aksel og dermed bådens minus. Zink'en tog 'skraldet' og propellen holdt i mange år.

Min FF er altså produceret med isolering, som nævnt. Derfor er det mig en gåde, uanset om f.eks. min marinelader danner forbindelse mellem landjord og DC-minus, ja uanset hvadsomhelst, hvordan min propel kan blive til pol i en elektrolyse?
Jack taler om krybestrøm - underforstået mellem akselbøsning og propel. Ja, hvad skal man så med isolering...

Hører gerne hvad I mener om problemet.

Mvh.
Lars
Harding E. Larsen (23.03.2012, 16:22)
Hej Lars,

Der må være nogle ting som du har overset.
prøv at skrive "Galvanisk tæring" i Google og se artiklen Alt om
galvanisk tæring 6-2003 i Baadmagasinet.
samt se:

Undersøg/mål som angivet i artiklen på din båds metaller, så vi du nok
opdage kilden til tæringen.

Mvh/Harding

On 21 Mar., 14:47, Lars A <lysa> wrote:
[..]
Egon (23.03.2012, 16:45)
"Lars A" skrev i meddelelsen
news:ze11

Min kun en sæson gamle 2-bl. Flexofold har kraftige tæreskader. Jeg har
foreholdt problemet for Jack, Flexofold, og jeg har læst 'alt' i diverse
grupper osv. om tæring, landstrøm osv.. Således også indlæg her i gruppen
fra april og oktober 2006.
På det tidspunkt var FF kun begyndt at teste undladelse af zink på den 2-bl.
propel. Der var heller ikke isolering mellem propelnav/blade og
akselbøsning. Det startede man på i 2009 (iflg. Jack).
Min gamle propel var en tysk 3-bl. med zinkanode. Anoden var efter en sæson
godt tæret - et enkelt år var den faldet af. Skruen var ikke isoleret fra
aksel og dermed bådens minus. Zink'en tog 'skraldet' og propellen holdt i
mange år.

Min FF er altså produceret med isolering, som nævnt. Derfor er det mig en
gåde, uanset om f.eks. min marinelader danner forbindelse mellem landjord og
DC-minus, ja uanset hvadsomhelst, hvordan min propel kan blive til pol i en
elektrolyse?
Jack taler om krybestrøm - underforstået mellem akselbøsning og propel. Ja,
hvad skal man så med isolering...

Hører gerne hvad I mener om problemet.

Mvh.
Lars

::::::::::::::::::::::

Hej Lars.
Kunne det tænkes, at det ikke er tæring, men derimod kaviation, du er udsat
for?
Du nævner, at du har skiftet fra 3 bl. til 2 bl. propel.
Så er du sikker på, at du har den korrekte diameter og stigning for din
båd/motor?
Futter propellen for hurtigt rundt, kan der opstå skader, som nok kan
forveksles med korrotion.

MVH

Egon
Lars A (30.03.2012, 13:23)
Han fortalte om en hændelse, hvor en person havde fået stød da han tog ved et vant. Det er jo åbenlyst en monteringsfejl, hvorfor jeg ikke fandt grund til at gå nærmere ind i udtalelsen.
Af dit spørgsmål tolker jeg også, at man ikke skal udlede noget generelt ift. SMPS'ere, men være orienteret om f.eks. 'hvor langt' landjord erude i apparatet.
Diagram - jeg vil lige se i mine manualer om der skulle ligge noget. Den fulgte med båden, da jeg købte.

Fint nok at afdække det, men det ændrer i min optik ikke noget ift. tæringen. Men alt ok, der er ikke rigtigt kommet noget nyt til i spørgsmålet, så vi behøver ikke køre tråden videre for min skyld.

De bedste hilsner
Lars A.
Harding E. Larsen (30.03.2012, 15:24)
Ja en hændelse med fasen fra 230 volt til et vant lyder ikke som om
der har været meget styr på tingene i den båd, man skal nok i den
forbindelse ikke klandre produktet Mobitronic for for den øvrige
installation ombord.

Ja det er vigtigt at stoppe en landjord tidligt så den ikke har
forbindelse med bådens metaldele der har forbindelse med vandet.
I min verden skal der kun sættes landstrøm til i den relative korte
periode hvor der lades. Det er hændt at lynet er slået ned i master
eller elektriske landinstallationer og pulsen har fået afgangt til
bådes interneinstallationer og ødelagt dem.
Skulle der tillige være fejl der afstedkommer landjord til bådens
udvendige dele i vandet så vil en kraftig tæring ofte blive
resultatet. Den landjord der ligger i ledningerne kan godt svinge
adskillige volt i forhold til vandpotentialet, hermed kan der gå en
utilsigt6et steøm der kan tære på de neddyppede genstande.

Vær forresten opmærksom på om den anvendte isoleringsbøsning ikke er
lavet af en plastart med kulstof som fyldmaterialer. De vil give en
ledningsevne.

Mvh/Harding

On 30 Mar., 13:23, Lars A <lysa> wrote:
[..]
Lars A (02.04.2012, 11:45)
Til det sidste du nævner, kan jeg henvise til en artikel fra baadmagasinet for ca. et år siden - den kan desuden findes som pdf på Flexofolds hjemmeside, se her


Juridisk kan historien om den tærede propel og min reklamationsret meget vel få den udgang, at Flexofold slipper afsted med ikke at efterleve sin forpligtelse iht. Købeloven.
Den mest sandsynlige fysiske/kemiske forklaring på tæringen synes at være, at bronzelegeringen ikke er/har været korrosionsbestandig som det må forventes. Propellen er 'galvanisk frithængende' i vandet, og er kunudsat for alm. korrosionspåvirkninger fra vandet og dets organismer. Bronzen er tilmed 'ædlere' end noget andet metal i nærheden, og kan derforikke blive 'offer' i en galavanisk tæringsproces.
Forbrugerklagenævnet vil ikke røre ved 'både og biler', men henviser til advokat. Det er tænkeligt at en advokat vil mene, at sagen er for lille.
Alt ialt stof til eftertanke ift. ens retsfølelse.

Noget usædvanligt for en køber i min situation, har jeg tilbudt Flexofold at købe en dyrere 3-bl. propel mod betaling af forskelsprisen. Den 3-bl. er født med zinkanode, det var min ikke. Senere har jeg så erfaret, at den 2-bl. nu også leveres standard med zinkanode (!).
Det vil man ikke, hvilket jeg finder ubegribeligt. Man kunne få den tankeat de er bange for præcedens. Har de generelt problemer med en produktion, som de forsøger at holde for sig selv? Er det netop på de propellere, der blev produceret uden zinkanode som får tæreskader?

Når man risikerer at komme i denne juridiske klemme, er det på tide at advare om det, tænker jeg.

mvh.
Lars A.
Harding E. Larsen (02.04.2012, 13:28)
Det er en noget underlig artikel som du har fundet frem, med en del
usandsynlige forklaringer og begrundelser, der ikke rigtigt hænger
sammen.
Det gælder både begrebet "gummi"bøsning, kobberoxyd, den manglende
omtale af sammenføjningsmaterialerne, undladelse af anoder specielt på
sejlbådsdrev, de såkaldte eksperimenters værdi o.s.v.
I gummi er der op til 30 kønrøg og det er ledende.

Dine advarsler er ikke ubegrundede.

Mvh/Harding

On 2 Apr., 11:45, Lars A <lysa> wrote:
[..]
Harding E. Larsen (02.04.2012, 13:35)
Hej Lars,

Du skal lige have dette link med:

Måske lidt til din fornemmelse om legeringsproblemerne.

Mvh/Harding

On 2 Apr., 13:28, "Harding E. Larsen" <hardinglar> wrote:
[..]
Harding E. Larsen (02.04.2012, 14:14)
Det er en noget underlig artikel som du har fundet frem, med en del
usandsynlige forklaringer og begrundelser, der ikke rigtigt hænger
sammen.
Det gælder både begrebet "gummi"bøsning, kobberoxyd, den manglende
omtale af sammenføjningsmaterialerne, undladelse af anoder specielt

sejlbådsdrev, de såkaldte eksperimenters værdi o.s.v.
I gummi er der op til 30% kønrøg og det er ledende.

Dine advarsler er ikke ubegrundede.

Mvh/Harding

On 2 Apr., 11:45, Lars A <lysa> wrote:
[..]
s/y Felicia (09.04.2012, 17:01)
att Egon og Lars.

Jeg var i 1999 udsat for voldsom korrosion på en FF (3 blad). Synderen var ikke FF, men følgende: Jeg har en vandvarmer ombord der direktevar forbundet til land-el. Værftet havde monteret en enhed der kunne reducere effekten 50%. Undersøgels viste at enheden kun indeholdt en enkelt diode, hvorfor varmepatronen kun fik strøm i hveranden halvperiode. Vandvarmeren forsynedes derfor med jævnspænding. Da HFI relæet koblede ud, udtog jeg selve varmepatronen fra VV. Den var helt flækket med blotlagt varmetråd. Vandvarmeren havde derfor en spænding som var meget forskellig fra jordpotentiale. Problemet ophørte straks efter udskiftning af varmepatronen. Problemer som beskrevet KAN være årsagen.

mvh Felicia

Den onsdag den 28. marts 2012 14.01.38 UTC+2 skrev Lars A:
> Att. Egon
> Propellen er en 16/12 som er korrekt ift. min båd og ikke mindst motor,der er en Yanmar 3GM (ikke 30) fra 1984, som yder ca. 21Hk.
> Man KAN alternativt nøjes med stigning 11, der ville give lidt flere omdrejninger på maskinen. Så den kører altså ikke for hurtigt, tværtimod.


Den onsdag den 28. marts 2012 14.01.38 UTC+2 skrev Lars A:
> Att. Egon
> Propellen er en 16/12 som er korrekt ift. min båd og ikke mindst motor,der er en Yanmar 3GM (ikke 30) fra 1984, som yder ca. 21Hk.
> Man KAN alternativt nøjes med stigning 11, der ville give lidt flere omdrejninger på maskinen. Så den kører altså ikke for hurtigt, tværtimod.


Den onsdag den 28. marts 2012 14.01.38 UTC+2 skrev Lars A:
Lars A (10.04.2012, 10:04)
> Du skal lige have dette link med:
>
> Måske lidt til din fornemmelse om legeringsproblemerne.


Jeg havde godt set tråden og hæftet mig ved, at Flexofold tilsyneladende har sænket serviceniveauet.
Det skal med, at den omtalte tærede propel IKKE var isoleret fra aksel/drev, og det var så bl.a. dette FF tilbød at afhjælpe. Uanset diskussionen fastholder FF i sit svar, at der har været tale om elektrolyse. Det KUNNE i den sag have været en mulighed.
Men et fint link, og 'en historie' mere til min sag, som jeg søger råd til hos Advokatsamvirket 12/4. Så får vi se hvad de siger.

Til Felicia:
Korrosionsproblemer efter tæret varmtvandsbeholder er vist kendt stof. Jeg har hørt/læst om emnet før. Min båd er dog ikke udstyret med varmtvandsbeholder, men godt at få risikoen med i debatten.

mvh.
Lars A.
Ole Pagh (11.04.2012, 08:45)
Lars A forklarede:
>> Du skal lige have dette link med:
>>
>> Måske lidt til din fornemmelse om legeringsproblemerne.

> Jeg havde godt set tråden og hæftet mig ved, at Flexofold tilsyneladende har
> sænket serviceniveauet. Det skal med, at den omtalte tærede propel IKKE var
> isoleret fra aksel/drev, og det var så bl.a. dette FF tilbød at afhjælpe.


Hej Lars.

Det er min FF foldepropel, Harding henviser til i ovenstående link og
jeg kan tilføje at nu her, 6 år senere, er der stadig ikke skyggen af
tæring på hverken propelhuset eller bladene.

Jeg tilskriver det positive forløb den isolering der blev etableret
mellem inder- og ydernavet.

Der er ingen zink på selve propellen men kun sejldrevets normale zink
lige bag akslen. Sejldrevet er et Yanmar SD20 og motoren en 'ældre
dame', 1GM på 30 år.

Poppellen som helhed er der heller ikke observeret megen slid på. Jeg
tror at de skråt skårne tænder mellem bladene og navet har deres del af
æren for det minimale slid.
Lars A (11.04.2012, 20:59)
Den onsdag den 11. april 2012 08.45.28 UTC+2 skrev Ole Pagh:
[..]
> æren for det minimale slid.
> --
> / Ole


Hej Ole
Tak fordi du lige 'kommer frem' igen :-).
Det er egentlig lidt interessant hvad du skriver, da din propel med sin (nye) isolering er blevet som min er 'født'. Jeg er sådan set ikke i tvivlom at der findes et antal propeller som vores, dvs. med isolering og uden zink. Hvordan de så 'statistisk' har klaret sig, ved ingen af os. Men detbekræfter, at problemet med tæring, i mit tilfælde ikke kan forklares (alene) med manglende zink.
Strøm (elektrolyse) er ligeledes ude, det er ikke fysisk muligt, hvilket er bekræftet af en kyndig herre, i øvrigt indehaver af korrosion.dk. Han er civ.ing. hos Force Technology med ekspertise indenfor korrosion og metallurgi - og sejler.
Tilbage står jeg med en 'påstand' om et materialeproblem, legeringsfejleller noget derhen, og den påstand kan ikke bevises.
Lars A (12.04.2012, 23:07)
Den fredag den 30. marts 2012 15.24.27 UTC+2 skrev Harding E. Larsen:
> Den landjord der ligger i ledningerne kan godt svinge
> adskillige volt i forhold til vandpotentialet, hermed kan der gå en
> utilsigt6et steøm der kan tære på de neddyppede genstande.


Harding, lad mig lige høre om du dermed mener, at hvis vi forestiller os det mulige scenarie, at begge mine nabobåde har DC el. landjord ned i vandet, og de skaber et kredsløb med en elektronstrøm forbi min fritsvævende bronzepropel, så kan min propel blive udsat for 'angreb'?

Jeg ønsker intet fejet under gulvtæppet, så hvis nogen har ekspertviden på området eller kender nogen der har, så lad mig vide. Underforstået at vi taler med afsæt i det faktum, at propellen ikke har galvaniskforbindelse til noget på min båd. Kan noget udefra korrodere den, strøm, 'organismer' eller?

mvh.
Lars A.
Harding E. Larsen (13.04.2012, 10:19)
I teorien kan intet udelades som en evt. faktor, jeg tror at den dog
kan udelades her.
Din propel vil være i vandet som en hvilken som helst frithængende
partikel, det i sig selv vil ikke give galvanisk korrosion. Har emnet
en større udstrækning kunne der måske være forskelle i potentialet fra
den ene ende til den anden men den indre modstand ville være meget
mindre end ledningsevnen i det omgivende vand så det vil jeg også lade
ude af betragtning.
Er propelleren totalt isoleret fra sine omgivelser vil den størst
mulig tilbageværende sandsynlighed være et ikke homogent blandet
materiale som propelleren er støbt af. Er der for meget kinesisk
affaldsmateriale iblandet det der skulle være en bestemt
bronzelegering, er der mulighed for interne "batterier" som måske igen
vil kunne få en forstærket korrosiv virkning hvor iltningsprocesser
indgår.

En mulig afklaring af problemet vil kræve måling og vurdering af
målersultater på stedet, samt analyser af
støbematerialesammensætningen på egnede steder der kan foretage
analyser.
Det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med, da jeg ikke længere har
adgang til hertil, med de hertil egnede instrumenter.

Mvh/Harding

On 12 Apr., 23:07, Lars A <lysa> wrote:
[..]

Lignende emner