zui > teknik.* > teknik.bil

Niels P Sønderskov (09.11.2018, 16:44)
Hvordan virker det?

Det er sjældent man ser sin egen bil bagfra mens man bremser før et sving. Nu havde jeg så lige et problem med begge stoplys i baglygterne på min Avensis Stationcar. Troede jeg. Stoplyset over bagruden virkede fint.

Instruktionsbogen fortæller både hvordan arrangementet ser ud på sedan og liftback, men ikke stw, så man må føle sig frem, for man kan overhovedet ikke se hvad der sker. Jeg havde så indkøbt et par 21W lamper og regnet ud, at det måtte være den midterste. Men hvordan bærer den sig ad med at fungere som både stoplys og blink?

Kareten er fra 2005 og det elektriske system er måske nok begyndt at opføre sig lidt underligt.
NKJensen (10.11.2018, 09:03)
Baglygter på Avensis er et typisk problem. Fjedrene bliver slappe, og så er der dårlig kontakt. Prøv at bøje dem en lille smule, rens med kontakt rens. Hvis det så virker, smør med syrefri olie eller ren silikone olie. Den rigtige løsning er nye lygter...
Niels P Sønderskov (10.11.2018, 10:56)
lørdag den 10. november 2018 kl. 08.03.37 UTC+1 skrev NKJensen:
> Baglygter på Avensis er et typisk problem. Fjedrene bliver slappe, og så er der dårlig kontakt. Prøv at bøje dem en lille smule, rens med kontakt rens. Hvis det så virker, smør med syrefriolie eller ren silikone olie. Den rigtige løsning er nye lygter...


De første 13 år har der nu ikke været problemer. Bortset fraat det er noget af en kamp, at få skidtet ud på stationcarmodellen. I øvrigt har du nok ret. Jeg nåede at få den ene ud, og kunne konstatere, at den pågældende lampe (alle tre) virkede udmærket.

Det er også en af særhederne her. Hvordan klarer den sig med kun tre lamper til lys, blink, stop og bak/tåge?Sedanen har et utal af lamper.
Hans Paulin (6310) (12.11.2018, 01:26)
Niels P Sønderskov skrev:

> Hvordan klarer den sig med kun tre lamper til lys, blink, stop og bak/tåge?


Flere pærer har mere end én glødetråd.
Niels P Sønderskov (12.11.2018, 06:18)
mandag den 12. november 2018 kl. 00.26.34 UTC+1 skrev Hans Paulin:
> Niels P Sønderskov skrev:
> > Hvordan klarer den sig med kun tre lamper til lys, blink, stop og bak/tåge?

> Flere pærer har mere end én glødetråd.


Det tænkte jeg også, og synes jeg kiggede nøje. Kunne dog kun se én og tænker nu, at den midterste på en eller anden måde klarer både blink og stoplys, hvor blinket sidder midt i stoplygten. Instruktionsbogen angiver for alle lidt summarisk 5/21 W. Hvis der skulle være to glødetråde i den midterste, ville det vel være vanskeligt at differentiere til to forskellige paraboler?

Jeg er stadig ikke sikker på, at problemet er løst, så jeg må se bedre efter næste gang jeg får tid. Det er dog let at konstatere, at blinklyset virker.
Hans Paulin (6310) (12.11.2018, 10:54)
Niels P Sønderskov skrev:

> Kunne dog kun se én og tænker nu, at den midterste på en eller anden måde
> klarer både blink og stoplys, hvor blinket sidder midt i stoplygten.


Nogen biler slukker jo sommetider en eksisterende lampe for at bruge
den til blink, synes jeg det ser ud til i trafikken; vi hér i familien
er dog kun begavede med biler fra 1997 hvor sligt ikke optrådte.

> Instruktionsbogen angiver for alle lidt summarisk 5/21 W. Hvis der skulle
> være to glødetråde i den midterste, ville det vel være vanskeligt at
> differentiere til to forskellige paraboler?


Forlygtepærer som jeg kender dem har også to glødetråde i én og samme
parabol hvor det må formodes at virke nogenlunde.

Bajonet-baglygtepærer som man kalder/kaldte dem kan/kunne kendes på at
der var 3 "knopper" i bunden; én til stel og to til de respektive
glødetråde.
Lignende emner