zui > teknik.* > teknik.bil

Preben Larsen (28.05.2009, 22:52)
Hej
Jeg leger med tanken om at købe en nyere dieselbil Opel Zafira eller VW
Golf+ i 1,9 eller2,0
men flere fortæller at man skal køre lange ture for at filteret ikke
stopper.
Jeg kører 20-25tusind om året, det er ofte korte ture,
men ca 1 gang om ugen kører jeg 100km 50km hver vej og ca hver 6 uge en tur
på 500km til jylland og retur..
Er de nye diesel virkelig så skrøbelige?
mvh
Preben
Nicolai (29.05.2009, 18:37)
> Jeg leger med tanken om at købe en nyere dieselbil Opel Zafira eller VW
> Golf+ i 1,9 eller2,0


Jeg har Golfen 1,9 TDI

> men flere fortæller at man skal køre lange ture for at filteret ikke
> stopper.


Worst case scenario :)

> Jeg kører 20-25tusind om året, det er ofte korte ture,
> men ca 1 gang om ugen kører jeg 100km 50km hver vej og ca hver 6 uge en
> tur på 500km til jylland og retur..


Meget lig det køremønster jeg har. Bilen har ingen problemer haft på snart
3. år.
KASO (30.05.2009, 08:20)
"Nicolai" <spam2005> skrev i meddelelsen
news:db0f
> Jeg har Golfen 1,9 TDI
> Worst case scenario :)
> Meget lig det køremønster jeg har. Bilen har ingen problemer haft på snart
> 3. år.


Mange (de fleste/alle?) dieselbiler med partikelfilter har en
"selvrenseproces", hvor de brænder filteret rent. Kører man mange små ture,
sker denne proces lidt oftere end hvis man kører lutter lange ture. Filteret
stopper ikke til, så det ophører med at virke - det renser blot sig selv
lidt oftere.

Noget andet er så, at dieselmotorer ikke bliver så hurtigt varme som
benzinmotorer, så hvis du kører mange små ture, vil den aldrig blive
driftsvarm. Det slider meget på motoren, og du får ingen glæde af den gode
brændstoføkonomi. Ud fra din beskrivelse, skulle du måske overveje en
benzinbil istedet. Er det for at få det gode moment, kunne kompromiset jo
være at tage Golfen med 1.4 turbo motoren (jeg husker ikke lige den rette
bogstavkombination hos VW ;-) )
Nicolai (30.05.2009, 21:09)
> Noget andet er så, at dieselmotorer ikke bliver så hurtigt varme som
> benzinmotorer, så hvis du kører mange små ture, vil den aldrig blive
> driftsvarm. Det slider meget på motoren, og du får ingen glæde af den gode
> brændstoføkonomi. Ud fra din beskrivelse, skulle du måske overveje en
> benzinbil istedet. Er det for at få det gode moment, kunne kompromiset jo
> være at tage Golfen med 1.4 turbo motoren (jeg husker ikke lige den rette
> bogstavkombination hos VW ;-) )


4km så er min 1.9TDI driftsvarm. Er det det dobbelte af en benzin? (der er
ligeså økonomisk?)
Klaus D. Mikkelsen (30.05.2009, 21:21)
Nicolai skriver:
> 4km så er min 1.9TDI driftsvarm. Er det det dobbelte af en benzin? (der er
> ligeså økonomisk?)


Enten får den tæsk, ellers har du fyr på.
Min er op til 15 km om at blive driftsvarm.

Klaus
Henning Præstegaard (30.05.2009, 21:57)
"Nicolai" <> skrev i meddelelsen ..
..
> 4km så er min 1.9TDI driftsvarm. Er det det dobbelte af en benzin? (der er
> ligeså økonomisk?)

Har far en opvarmet garage? Det lyder usandsyneligt at en kold golf kan
blive
var så hurtig. Og ja. Jeg har haft sådan et bæst.

mvh
Henning
Nicolai (30.05.2009, 22:06)
>> 4km så er min 1.9TDI driftsvarm. Er det det dobbelte af en benzin? (der
>> er
>> ligeså økonomisk?)

> Enten får den tæsk, ellers har du fyr på.


Intet fyr, og få kører så økonomisk som min.

> Min er op til 15 km om at blive driftsvarm.


Det var min også, indtil jeg klagede og de skiftede en eller anden
kølerventil (aner intet om det :)
Nicolai (30.05.2009, 22:06)
>> 4km så er min 1.9TDI driftsvarm. Er det det dobbelte af en benzin? (der
>> er ligeså økonomisk?)

> Har far en opvarmet garage? Det lyder usandsyneligt at en kold golf kan
> blive
> var så hurtig. Og ja. Jeg har haft sådan et bæst.


Læs andet indlæg. Og jeg har ingen far? Hvorfor skulle han ind i billedet?
Klaus D. Mikkelsen (30.05.2009, 23:51)
Nicolai skriver:
> Intet fyr, og få kører så økonomisk som min.


Altså river du let 20km/l?

> Det var min også, indtil jeg klagede og de skiftede en eller anden
> kølerventil (aner intet om det :)


Den er ganske ny for mig.

Klaus
Henning Præstegaard (31.05.2009, 00:20)
"Nicolai" <> skrev i meddelelsen ...

> Intet fyr, og få kører så økonomisk som min.
> Det var min også, indtil jeg klagede og de skiftede en eller anden
> kølerventil (aner intet om det :)


Hov. Der går noget op for mig. At vandtemperaturen går på normal er
ikke ensbetynde med at motoren er driftsvarm. Det er gammel lærdom.

mvh
Henning
Henning Præstegaard (31.05.2009, 00:23)
"Nicolai" <> skrev i meddelelsen ...

> Og jeg har ingen far? Hvorfor skulle han ind i billedet?

Hvis du ikke forstod bemærkningen, så se bort fra den. Så
har den ingen betydning og begrundelse.

mvh
Henning
Nicolai (31.05.2009, 01:18)
>> Intet fyr, og få kører så økonomisk som min.
> Altså river du let 20km/l?


19km/l i snit effektivt målt ved tankning.
Nicolai (31.05.2009, 01:19)
>> Og jeg har ingen far? Hvorfor skulle han ind i billedet?
> Hvis du ikke forstod bemærkningen, så se bort fra den. Så
> har den ingen betydning og begrundelse.


Jeg vil nu gerne forstå den - vil du hjælpe?
Klaus D. Mikkelsen (31.05.2009, 08:19)
Nicolai skriver:
> 19km/l i snit effektivt målt ved tankning.


Okay, 90.000 km over 4 år og gennemsnit på over 20 km/l herfra.

Klaus
Nicolai (31.05.2009, 12:09)
>> 19km/l i snit effektivt målt ved tankning.
> Okay, 90.000 km over 4 år og gennemsnit på over 20 km/l herfra.


Det kan jeg ikke stikke :)

1.9TDI? :)

Hvad gør du på motorvejen? Jeg smider den på fartpilot på 120km/t.

Lignende emner