zui > fritid.* > fritid.bil

C B (11.10.2013, 18:42)
Er det muligt, at oplade sin dieselbils batteri uden at afmontere batteriet?
I batteriopladerens instruktionsbog står der at batteriets poler skal være "frie" for plus- og minusledninger, før laderen tilsluttes batteriet?
Børge Justesen (11.10.2013, 21:19)
C B wrote:
> Er det muligt, at oplade sin dieselbils batteri uden at afmontere
> batteriet?
> I batteriopladerens instruktionsbog står der at batteriets poler skal
> være "frie" for plus- og minusledninger, før laderen tilsluttes
> batteriet?


Hvor svært kan det være - pil polerne af uden at
afmontere batteriet og sæt laderen til

--
Børge Justesen
Klaus D. Mikkelsen (11.10.2013, 21:21)
C B skriver:
> Er det muligt, at oplade sin dieselbils batteri uden at afmontere batteriet?


Ja, kør en lang tur....

> I batteriopladerens instruktionsbog står der at batteriets poler skal
> være "frie" for plus- og minusledninger, før laderen tilsluttes batteriet?


Det er meget forskelligt fra lader til lader. Men de vil nok sikre sig
at den ikke smadrer bilens elektronik

Klaus
Uffe Bærentsen (11.10.2013, 22:16)
Den 11-10-2013 21:21, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> C B skriver:
>> Er det muligt, at oplade sin dieselbils batteri uden at afmontere batteriet?

> Ja, kør en lang tur....


Kommer dælme an på generatorens tilstand.
Klaus D. Mikkelsen (11.10.2013, 22:58)
Uffe Bærentsen skriver:
> Kommer dælme an på generatorens tilstand.


Korrekt, men hjælper den lang tur ikke, så skal man vidst bare parkere
ved værkstedet...

Klaus
alexbo (12.10.2013, 06:48)
"C B" <brostromclaus> skrev

> Er det muligt, at oplade sin dieselbils batteri uden at afmontere
> batteriet?


Ja der er ingen grund til at pille polskoene af eller batteriet ud, bare sæt
laderen på.
Generatoren lader på batteriet mens det hele er tilsluttet, en kombineret
motorvarmer og lader oplader batteriet mens alt er monteret.

Der er 2 ting man skal sikre sig,
At sætte kablerne på de rigtige poler, på batterier med runde poler som er
langt de fleste er plus den tykke og ofte rød.
Slukke laderen inden man tager den fra igen, det skyldes at der kan dannes
gas ved ladning så man skal undgå en gnist når man tager laderen fra.

mvh
Alex Christensen
Henning (12.10.2013, 12:53)
On Fri, 11 Oct 2013 09:42:19 -0700 (PDT), C B
<brostromclaus> wrote:

>Er det muligt, at oplade sin dieselbils batteri uden at afmontere batteriet?


Ja, benyt en intelligent lader i stedet for den billigste fra Harald
Nyborg.
Finn Guldmann (12.10.2013, 13:21)
Den 12-10-2013 12:53, Henning skrev:
>> Er det muligt, at oplade sin dieselbils batteri uden at afmontere batteriet?

> Ja, benyt en intelligent lader i stedet for den billigste fra Harald
> Nyborg.

Den billige, jeg købte ved HN, kunne da sagtens finde ud af at lade uden
at skulle afmontere noget. ;-)
pawer1231990 (09.02.2019, 23:17)
Du har vidst ikke rigtig begræb om det du svarer på.... Uanset hvor lang en tur du kører i din bil, vil den ikke være i stand til at lade batteriet helt op... Syren i cellerne bliver derfor ikke brændt af. Alle forhandlere foreskriver faktisk at en manuel langsom opladning natten over 2 gange om året med en lader, er vejen frem for at forlænge levetiden på et batteri. Men hvis du selv kører rundt på en cykel, kan det være svært at vide noget om.. Sikke en kommentar!
pawer1231990 (09.02.2019, 23:19)
Det ser ikke ud til, at mit svar blev sat af ved Børge.. Så for god ordens skyld var det til ham. ?
Niels P Sønderskov (10.02.2019, 17:59)
lørdag den 9. februar 2019 kl. 22.17.50 UTC+1 skrev pawer1...@gmail.com:
> Du har vidst ikke rigtig begræb om det du svarer på.... Uanset hvor lang en tur du kører i din bil, vil den ikke være i stand til at lade batteriet helt op... Syren i cellerne bliver derfor ikke brændt af. Alle forhandlere foreskriver faktisk at en manuel langsom opladningnatten over 2 gange om året med en lader, er vejen frem for at forlænge levetiden på et batteri. Men hvis du selv kører rundt på en cykel, kan det være svært at vide noget om.. Sikke en kommentar!


Det er altid godt med raske kommentarer her seks år efter et spørgsmål er besvaret klart og tydeligt.

Forhåbentlig bliver 'syren i cellerne' ikke 'brændt af', og hvad 'forhandlerne foreskriver' tæller nok ikke mere end det instruktionsbogen fortæller.
alexbo (10.02.2019, 21:15)
Den 10-02-2019 kl. 16:59 skrev Niels P Sønderskov:
> lørdag den 9. februar 2019 kl. 22.17.50 UTC+1 skrev
> pawer1...@gmail.com:
> Det er altid godt med raske kommentarer her seks år efter et
> spørgsmål er besvaret klart og tydeligt.
> Forhåbentlig bliver 'syren i cellerne' ikke 'brændt af', og hvad
> 'forhandlerne foreskriver' tæller nok ikke mere end det
> instruktionsbogen fortæller.


Hvis det skyldes at nyere forskning viser at vores såkaldte viden om
batterier er forældet, er det fint nok at vi bliver opdateret.

Men sådan er det ikke, det er bare pawer der ønsker at lufte sin uvidenhed.

mvh
Alex Christensen
Lignende emner