zui > medier.tv

eS (10.03.2007, 22:20)
Jeg ved der er skrevet en masse om hvoran Casper Christensen ikke har haft
en original ide gennem hele hans karriere, og jeg har da også været
tilhænger af ideen om at "jo, hans shows er -inspireret- af (diverse
udenlandske shows), men derfor er de stadig sjove"...

Det der virkelig går mig på er hvordan hvert Klovn-afsnit afsluttes med en
skærm der fortæller:

"EFTER IDE AF CASPER CHRISTENSEN OG FRANK HVAM"

Det er simpelt hen uforgiveligt! Det er så tydeligt at hele konceptet er
taget /direkte/ fra HBOs "Curb your entusiasm".

Man kan forsvar at Casper C og Frank H ville "oversætte" Curb your
enthusiasm, men at tage æren for det, det er sgu for meget. Og tag ikke
fejl; det er KONCEPTET bag Klovn som gør det underholdende.

Curb er bedre skrevet, bedre spillet og i det hele taget mere sjovt end
Klovn er. Det mindste Zulu kunne gøre var da at anerkende at ideen kommer
fra Curb (ligesom Shooting Stars-programmet gjorde).

Hvis du skulle være i tvivl. så tager vi lige Casper Christensens
karriere...

Hans standup ; DIREKTE OVERSÆTTELE af Eddie Murphys stand-up fra 80erne
(dengang han stadig var sjov).

Tandbørsten: Direkte kopi fra engelsk koncept.

Mandril-aftalen: Tyvstjålet koncept fra Reeves & Mortimer (engelsk
komikerpar der også lavede SHOOTING STARS)

Langt fra Las Vegas: Stærkt inspireret af Seinfeld (lavet af Larry David,
som sjovt også lavede Curb your enthusiasm)

og endelig KLOVN, plagiat af Curb.

Ja undskyld det sure opstød, men jeg skulle altså lige af med det!
Jesper Lund (10.03.2007, 22:52)
eS wrote:

> Det er simpelt hen uforgiveligt! Det er så tydeligt at hele
> konceptet er taget /direkte/ fra HBOs "Curb your entusiasm".


Old news...

hvor der citeres en kommentar fra Casper Christensen og Frank Hvam vedr.
dette spørgsmål.
Scuzzz (10.03.2007, 23:00)
"eS" <es> skrev i en meddelelse
news:t721
> Curb er bedre skrevet, bedre spillet og i det hele taget mere sjovt end
> Klovn er.


100% enig
Steen (10.03.2007, 23:12)
eS <es> wrote:

> Langt fra Las Vegas: Stærkt inspireret af Seinfeld


Synes du der er ligheder mellem de to?
Jeg synes ikke de har meget med hinanden at gøre, hvis "Vegas" absolut
skal sammenlignes med noget, ville WKRC On Cincinatti (eller hvaddennu).
Peter B. Juul (10.03.2007, 23:19)
"eS" <es> writes:

> Det der virkelig går mig på er hvordan hvert Klovn-afsnit afsluttes med en
> skærm der fortæller:
> "EFTER IDE AF CASPER CHRISTENSEN OG FRANK HVAM"
> Det er simpelt hen uforgiveligt! Det er så tydeligt at hele konceptet er
> taget /direkte/ fra HBOs "Curb your entusiasm".


Interessant påstand.

At FORMEN er som i Curb kan der ikke være tvivl om. Det lagde de jo
heller ikke selv skjul på, da serien startede. Men at fylde serien med
danske kädisser og gøre f.eks. Casper og Iben til højrøvede folk, der
ikke kan udstå "almindelige mennesker" er vel 100% frank og caspers
ide?

Så hvad er "ideen"?

Jeg kan også huske, at et af tabloid-formiddagsbladene kastede sig
over serien for en tid siden og påpegede ting, der var "stjålet" fra
Curb. Men reelt var det på niveauet "der er et afsnit, hvor Larry er
på restaurant og det udvikler sig pinligt. det er der også tilsvarende
i Klovn." og hvis man ikke kan låne på DET niveau er alting jo
plagiater - om ikke andet, så af virkeligheden :)

Jeg har set tre sæsoner Curb og ca. 3 1/2 sæson Klovn og har ikke
fundet noget sted, hvor en ide eller et forløb er direkte stjålet. Jeg
synes ikke, at man kan klandre dem for at have stjålet andet end
formen, hvilket aldrig har været en hemmelighed.

At påstå, som visse gør, at de decideret har plagieret og oversat Curb
er helt i hampen.

> Mandril-aftalen: Tyvstjålet koncept fra Reeves & Mortimer (engelsk
> komikerpar der også lavede SHOOTING STARS)


Mener du ikke Safari, hvor Lars og Casper efter sigende "kom til" at
kopiere nogle R&M-sketches direkte?

At Mandrillen skulle være kopi har jeg aldrig hørt før. Kan du uddybe?

> Langt fra Las Vegas: Stærkt inspireret af Seinfeld (lavet af Larry David,
> som sjovt også lavede Curb your enthusiasm)


Arj, nu griber du efter halmstrå. Langt fra Las Vegas var en standard
sit-com. Den første danske af slagsen, der faktisk fungerede. det er
rigtigt, at lige netop Casper, som er komiker, spillede en rolle, der
hed det samme som han selv gør - ganske som Seinfeld i Seinfeld. Men
det er godt nok for lidt til at kalde det plagiat.

Seinfeld er en sit-com, der følger Jerry og hans venner i og omkring
Jerry's lejlighed. Vegas er en Sit-com, der følger folkene på
Jump-Starts redaktion OG Caspers privatliv. Alene persontegningen i
Vegas er milevidt fra Seinfeld.

> Ja undskyld det sure opstød, men jeg skulle altså lige af med det!


Dit sure opstød er i øvrigt et plagiat af noget, vi har hørt
adskillige gange. Det er OK ikke at bryde sig om Klovn eller andre
CC-produktioner. Sådan er der mange, der har det. Men kan du ikke
finde på noget originalt at kritisere, i stedet for at skrive det
samme, som flere andre har skrevet før? :)
eS (10.03.2007, 23:51)
"Peter B. Juul" <p4> skrev i en meddelelse
news:1fsf

> Interessant påstand.
> At FORMEN er som i Curb kan der ikke være tvivl om. Det lagde de jo
> heller ikke selv skjul på, da serien startede. Men at fylde serien med
> danske kädisser og gøre f.eks. Casper og Iben til højrøvede folk, der
> ikke kan udstå "almindelige mennesker" er vel 100% frank og caspers
> ide?


Frank Hvams karakter er stort set identisk med Larry Davids.

En del af konceptet er: Folk er højrøvede fjolser, der kun tænker på dem
selv. Alle historierne har flg. simple præmis: Hovedpersonen (Hvam/David)
siger noget som fornærmer nogen, og holder fast i sine egne meninger og
principper istedet for at forholde sig pragmatisk til situationen. Han
bliver også ofte udsat for uheld (eller "victim of circumstance").
Disse plot-værktøjer er integrale for de spændende og historie-fremmende
elementer i Curb, og direkte kopieret i Klovn.

Desuden er der MASSER af kendisser med i Curb; Elaine (fra Seinfeld), Jay
Alexander (Seinfeld). Martin Scorsese, Ted Danson, Shaquile O'neill, og
mange mange flere. Ideen er fuldstændig kopieret fra Curb.

Skal også lige siges at Curb blev skabt helt tilbage i 1999, og lige er
blevet fornyet med en kommende sæson.

> At påstå, som visse gør, at de decideret har plagieret og oversat Curb
> er helt i hampen.


Ikke hvis man godtager at konceptet bag er det absolut bærende element i
seriens succes.

>> Mandril-aftalen: Tyvstjålet koncept fra Reeves & Mortimer (engelsk
>> komikerpar der også lavede SHOOTING STARS)

> Mener du ikke Safari, hvor Lars og Casper efter sigende "kom til" at
> kopiere nogle R&M-sketches direkte?


Samdsynligvis, så aldrig Safari, men Mandril-aftalens prop comedy lægger sig
meget., meget tæt op af Reeves and Mortimers. Ikke retssags-tæt, men
alligevel.

> At Mandrillen skulle være kopi har jeg aldrig hørt før. Kan du uddybe?


Søg efter Reeves And Mortimer, og se bare et af de banebrydende shows de
lavede gennem 90erne. Jeg er selv stor mandril-fan, og har da også den
holdning at man aldrig ville have kunne have bragt R&M med undertekster, og
Mandrillen derfor var OK.

> Arj, nu griber du efter halmstrå. Langt fra Las Vegas var en standard
> sit-com. Den første danske af slagsen, der faktisk fungerede. det er
> rigtigt, at lige netop Casper, som er komiker, spillede en rolle, der
> hed det samme som han selv gør - ganske som Seinfeld i Seinfeld. Men
> det er godt nok for lidt til at kalde det plagiat.


Det gør jeg så heller ikke. Sidste del af min post gør bare opmærksom på at
CC ikke er original og banebrydende, og det er faktisk det de fleste folk
egentlig tror om ham.

> Seinfeld er en sit-com, der følger Jerry og hans venner i og omkring


Og ja, det er da skrevet mange gange før det her - pointen er at jeg ikke
skriver følgende:

DENNE POST ER SKABT EFTER IDE AF MIG OG KUN MIG ALENE

Som de gør i Klovn...
Brian P (10.03.2007, 23:51)
On 10 Mar., 22:19, p...@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

> Jeg kan også huske, at et af tabloid-formiddagsbladene kastede sig
> over serien for en tid siden og påpegede ting, der var "stjålet" fra
> Curb. Men reelt var det på niveauet "der er et afsnit, hvor Larry er
> på restaurant og det udvikler sig pinligt. det er der også tilsvarende
> i Klovn." og hvis man ikke kan låne på DET niveau er alting jo
> plagiater - om ikke andet, så af virkeligheden :)


Rent faktisk var det nu Politiken (næppe noget tabloid-
formiddagsblad?) der lagde ud med at kaste sig over Klovn. Og desværre
havde Politiken ret i en del af kritikken.
eS (10.03.2007, 23:58)
> Old news...
>
> hvor der citeres en kommentar fra Casper Christensen og Frank Hvam vedr.
> dette spørgsmål.


Den side forholder sig slet ikke til problemstillingen. Desuden, det er de
færreste Klovn-fans der læser den danske Wiki, og endnu færre der ved at
Klovn bygger på Curbs koncept.
Brian P (10.03.2007, 23:58)
Her bringes endnu engang artiklen fra Politiken 24.09.2005:

Klovnerier: Klovn eller kopi

Den danske sitcom 'Klovn' har været på kreativ strandhugst i en
prisbelønnet amerikansk sitcom: Både hvad angår koncept og konkrete
dramaturgiske situationer er der sammenfald. Hvor går den juridiske og
etiske grænse mellem originalitet og kopi i en tv-verden, der elsker
ordet 'inspiration'?

Af Camilla Stockmann

Du ser ham sjoske hen ad gaden, ansigtet under kasketten er ikke helt
til at aflæse, og hvis han ikke var en kendt komiker, ville du nok
tro, at han var sur. Det er han ikke, han er komiker, han er sjov, han
er uheldig, og han har hovedrollen i en tv-serie, hvor han spiller sig
selv.

Efter den beskrivelse vil danske TV 2 Zulu-seere formentlig se Frank
Hvam for deres indre øje. De vil genkalde sig scener fra tv-serien
'Klovn' - den anmelderroste og prisbelønnede danske sitcom af både
Casper Christensen og Frank Hvam, der er blevet rost for deres nye
måde at gradbøje sitcomgenren på. Serien er »et interessant forsøg på
at løfte sig ud over situationskomikkens ha-ha skabelon«, som B.T.s
Birgitte Grue skrev efter at have kvitteret med fem stjerner. I august
vandt serien desuden årets danske Comedy-pris.

Er man amerikansk tv-seer, vil man derimod straks genkalde sig scener
fra den HBO-producerede 'Curb your enthusiasm '. Manden, der går hen
ad gaden, vil i så fald være Larry David: hovedrolleindehaveren i
serien, men også den originale idemager og sitcom-ikon over dem alle,
siden han i start-90'ene fik ideen til 'Seinfeld'.

Sammenligner man konceptet for amerikanske 'Curb ...' og danske
'Klovn' er det svært at ignorere ligheden: Begge handler de om en
kendt komiker, der spiller sig selv i en serie, hvor også venner og
kolleger delvis spilles af 'rigtige kendte'. Handlingen foregår i
tiden efter, at hovedpersonen har haft succes med en sitcom, og seerne
følger ham på kontoret, gennem byen og i dobbeltsengen, hvor hans kone
- spillet af en skuespiller, der bærer sit virkelige navn - er både
uforstående og overbærende. Hovedpersonen har det nemlig med at storke
direkte ud i den ene pinlige situation efter den anden. Og blive
derude.

Forskellen på de to serier er sproget, at hovedpersonen i den danske
serie er en yngre komiker end i den amerikanske, og at den konkrete
handling baserer sig på originale historier, som det danske hold har
skabt. Men så alligevel ikke helt: Nogle af de konkrete dramaturgiske
situationer fra 'Curb ...' ser også ud til at gå igen i 'Klovn'. Et
par hurtige eksempler: Hovedpersonen får sin læge til at ændre
procedure. Han bliver mistænkt for pædofile tilbøjeligheder af sine
venner. Han bliver uvenner med værterne til et middagsselskab og
bliver smidt ud. Og han bliver afpresset af nogle fremmede mennesker
til at hente sin kendte skuespillerven, så de kan møde ham.

Tyveri en skønssag

Men betyder lidt dramaturgisk genbrug overhovedet noget i en
elektronisk tv-tid? Fungerer ordet 'inspiration' som et green card til
at gå på strandhugst på den amerikanske vestkyst? Findes der en
juridisk eller etisk definition på, hvornår der er tale om
inspiration, og hvornår der er tale om kreativt tyveri?

Professor ved Københavns Universitet, dr.jur. Jens Schovsbo, der
blandt andet har specialiseret sig i ophavsret, svarer nej:

»Det er en skønssag. Og det er vanskeligt at drage grænsen. Men
ophavsretligt kan det være relevant at overveje, om der er en
krænkelse«, forklarer han og understreger, at ophavsret ikke er den
eneste juridiske regel, der skal respekteres. Efter at være blevet
præsenteret for Politikens research bringer professor Jens Schovsbo en
tidligere dansk kopisag på banen:

»Man kan overveje, om det er i strid med god markedsføringsskik. Her
har vi en afgørelse fra 1999, hvor Danmarks Radio havde produceret
noget, de kaldte 'Kvit eller dobbelt'. Her fandt man, at Danmarks
Radio havde kopieret en hel række elementer fra en engelsk format ,
der hedder 'Who wants to be a millionaire'. Og da sagde domstolen
meget håndfast, at det var i strid med god markedsføringsskik«,
forklarer professor Jens Schovsbo og slutter:

»Hvis det var mig, som var rettighedshaver, ville jeg gå videre. Der
er kød nok på«.

Krav til originalitet

I den anden ende af Københavns Universitet sidder Anne Jespersen,
ekstern lektor på film- og medievidenskab med speciale i bl.a.
sitcoms. Også hun er blevet præsenteret for Politikens research, og på
spørgsmålet, om der findes en etisk grænse mellem inspiration og
tyveri, svarer hun:

»Selvfølgelig er der en grænse. Men der findes ikke en definition.
Hvis du skriver en videnskabelig artikel, sætter du citationstegn, når
du vælger at citere andre. Men hvis du skaber et stykke fiktion på tv,
kan du jo ikke sætte citationstegn, og her bliver det et etisk
spørgsmål«, svarer hun og giver et eksempel på en serie, der helt lod
sig inspirere og samtidig bevarede sin integritet:

»'Alle tiders barnepige', der kørte fra 1993-99, var meget inspireret
af the mother of all sitcoms 'I love Lucy', der kørte fra 1951 til
1957. I begge serier er der en episode, hvor hovedpersonen arbejder på
en chokoladefabrik, og én, hvor hun er i Italien og tramper rundt i
vinen. Men det er en indforstået joke, der fortælles til de
amerikanske seere, hvoraf de fleste har set 'I love Lucy'«.

Det er en anden form for 'inspiration', der er på spil med 'Klovn'.
Det danske hold refererer ikke til den amerikanske serie ved at skabe
en åben reference, som seeren kan nikke genkendende til, og det ville
også være omsonst, eftersom de færreste danske seere kender
'Curb ...':

»Holdet bag 'Klovn' kan selvfølgelig sige, at de er inspireret, men
det kunne tyde på, at det var mere end bare almindelig inspiration.
Det virker enormt påfaldende«, mener lektor Anne Jespersen. Hun
argumenterer desuden for, at man principielt stiller krav til
originalitet inden for sitcom-genren, uden at den dog behøver at
genopfinde sig selv hver gang. For originalitet og inspiration er ikke
modsætninger, hvis de balanceres rigtigt:

»I bund og grund skal man have en helt ny ide. Noget anderledes end
det, man har set før. Og så kan man derudover have nogle
inspirationskilder, som man mere eller mindre åbenlyst trækker på. Men
hvis man fra starten har overtaget en andens sitcom-ide, hvor
udgangspunktet og præmissen er ens, så synes jeg, det er lidt
tvivlsomt. Det er dårlig smag«.

Politiken har uden held forsøgt at få en udtalelse fra amerikanske
Larry David. Hans talskvinde på HBO, Tobe Becker, fortæller, at de
ikke kan levere en udtalelse, før de har set den danske serie.

Fakta: Kopier

Casper Christensen er tidligere blevet beskyldt for at benytte sig af
andres ideer.

'Tæskeholdet': Blev beskyldt for at være delvis kopieret fra 'The
Breakfast Show with Chris Evans'.

'Transit': Blev beskyldt for at være delvis kopieret fra et David
Lettermann-koncept.

'Husk lige tandbørsten': Konceptet til det program var købt af det
britiske Channel 4. Men den populære tequila-dans blev beskyldt for at
være kopieret fra filmen 'PeeWee Hermans Big Adventure'.

'Safari': Blev beskyldt for at have åbningsvittigheden direkte fra den
amerikanske komiker Dennis Miller. Desuden beskyldte man programmet
for at have kopieret sketch af de to engelske komikere Vic Reeves og
Bob Mortimer.
eS (11.03.2007, 00:04)
Tak for den artikel. Den støtter meget godt hvad jeg i harme selv har gået
og tænkt ;)

Pointen er vel at det er /konceptet/ (som i artikelen bliver beskrevet som
de "dramaturgiske værktøjer") bag Curb der er bærende for Klovns succes. Og
derved åbnes der vel for en kritik mht. dårlig markedsføringsskik.

"Brian P" <kanal> skrev i en meddelelse
news:8200
Her bringes endnu engang artiklen fra Politiken 24.09.2005:

Klovnerier: Klovn eller kopi

Den danske sitcom 'Klovn' har været på kreativ strandhugst i en
prisbelønnet amerikansk sitcom: Både hvad angår koncept og konkrete
dramaturgiske situationer er der sammenfald. Hvor går den juridiske og
etiske grænse mellem originalitet og kopi i en tv-verden, der elsker
ordet 'inspiration'?

Af Camilla Stockmann

Du ser ham sjoske hen ad gaden, ansigtet under kasketten er ikke helt
til at aflæse, og hvis han ikke var en kendt komiker, ville du nok
tro, at han var sur. Det er han ikke, han er komiker, han er sjov, han
er uheldig, og han har hovedrollen i en tv-serie, hvor han spiller sig
selv.

Efter den beskrivelse vil danske TV 2 Zulu-seere formentlig se Frank
Hvam for deres indre øje. De vil genkalde sig scener fra tv-serien
'Klovn' - den anmelderroste og prisbelønnede danske sitcom af både
Casper Christensen og Frank Hvam, der er blevet rost for deres nye
måde at gradbøje sitcomgenren på. Serien er »et interessant forsøg på
at løfte sig ud over situationskomikkens ha-ha skabelon«, som B.T.s
Birgitte Grue skrev efter at have kvitteret med fem stjerner. I august
vandt serien desuden årets danske Comedy-pris.

Er man amerikansk tv-seer, vil man derimod straks genkalde sig scener
fra den HBO-producerede 'Curb your enthusiasm '. Manden, der går hen
ad gaden, vil i så fald være Larry David: hovedrolleindehaveren i
serien, men også den originale idemager og sitcom-ikon over dem alle,
siden han i start-90'ene fik ideen til 'Seinfeld'.

Sammenligner man konceptet for amerikanske 'Curb ...' og danske
'Klovn' er det svært at ignorere ligheden: Begge handler de om en
kendt komiker, der spiller sig selv i en serie, hvor også venner og
kolleger delvis spilles af 'rigtige kendte'. Handlingen foregår i
tiden efter, at hovedpersonen har haft succes med en sitcom, og seerne
følger ham på kontoret, gennem byen og i dobbeltsengen, hvor hans kone
- spillet af en skuespiller, der bærer sit virkelige navn - er både
uforstående og overbærende. Hovedpersonen har det nemlig med at storke
direkte ud i den ene pinlige situation efter den anden. Og blive
derude.

Forskellen på de to serier er sproget, at hovedpersonen i den danske
serie er en yngre komiker end i den amerikanske, og at den konkrete
handling baserer sig på originale historier, som det danske hold har
skabt. Men så alligevel ikke helt: Nogle af de konkrete dramaturgiske
situationer fra 'Curb ...' ser også ud til at gå igen i 'Klovn'. Et
par hurtige eksempler: Hovedpersonen får sin læge til at ændre
procedure. Han bliver mistænkt for pædofile tilbøjeligheder af sine
venner. Han bliver uvenner med værterne til et middagsselskab og
bliver smidt ud. Og han bliver afpresset af nogle fremmede mennesker
til at hente sin kendte skuespillerven, så de kan møde ham.

Tyveri en skønssag

Men betyder lidt dramaturgisk genbrug overhovedet noget i en
elektronisk tv-tid? Fungerer ordet 'inspiration' som et green card til
at gå på strandhugst på den amerikanske vestkyst? Findes der en
juridisk eller etisk definition på, hvornår der er tale om
inspiration, og hvornår der er tale om kreativt tyveri?

Professor ved Københavns Universitet, dr.jur. Jens Schovsbo, der
blandt andet har specialiseret sig i ophavsret, svarer nej:

»Det er en skønssag. Og det er vanskeligt at drage grænsen. Men
ophavsretligt kan det være relevant at overveje, om der er en
krænkelse«, forklarer han og understreger, at ophavsret ikke er den
eneste juridiske regel, der skal respekteres. Efter at være blevet
præsenteret for Politikens research bringer professor Jens Schovsbo en
tidligere dansk kopisag på banen:

»Man kan overveje, om det er i strid med god markedsføringsskik. Her
har vi en afgørelse fra 1999, hvor Danmarks Radio havde produceret
noget, de kaldte 'Kvit eller dobbelt'. Her fandt man, at Danmarks
Radio havde kopieret en hel række elementer fra en engelsk format ,
der hedder 'Who wants to be a millionaire'. Og da sagde domstolen
meget håndfast, at det var i strid med god markedsføringsskik«,
forklarer professor Jens Schovsbo og slutter:

»Hvis det var mig, som var rettighedshaver, ville jeg gå videre. Der
er kød nok på«.

Krav til originalitet

I den anden ende af Københavns Universitet sidder Anne Jespersen,
ekstern lektor på film- og medievidenskab med speciale i bl.a.
sitcoms. Også hun er blevet præsenteret for Politikens research, og på
spørgsmålet, om der findes en etisk grænse mellem inspiration og
tyveri, svarer hun:

»Selvfølgelig er der en grænse. Men der findes ikke en definition.
Hvis du skriver en videnskabelig artikel, sætter du citationstegn, når
du vælger at citere andre. Men hvis du skaber et stykke fiktion på tv,
kan du jo ikke sætte citationstegn, og her bliver det et etisk
spørgsmål«, svarer hun og giver et eksempel på en serie, der helt lod
sig inspirere og samtidig bevarede sin integritet:

»'Alle tiders barnepige', der kørte fra 1993-99, var meget inspireret
af the mother of all sitcoms 'I love Lucy', der kørte fra 1951 til
1957. I begge serier er der en episode, hvor hovedpersonen arbejder på
en chokoladefabrik, og én, hvor hun er i Italien og tramper rundt i
vinen. Men det er en indforstået joke, der fortælles til de
amerikanske seere, hvoraf de fleste har set 'I love Lucy'«.

Det er en anden form for 'inspiration', der er på spil med 'Klovn'.
Det danske hold refererer ikke til den amerikanske serie ved at skabe
en åben reference, som seeren kan nikke genkendende til, og det ville
også være omsonst, eftersom de færreste danske seere kender
'Curb ...':

»Holdet bag 'Klovn' kan selvfølgelig sige, at de er inspireret, men
det kunne tyde på, at det var mere end bare almindelig inspiration.
Det virker enormt påfaldende«, mener lektor Anne Jespersen. Hun
argumenterer desuden for, at man principielt stiller krav til
originalitet inden for sitcom-genren, uden at den dog behøver at
genopfinde sig selv hver gang. For originalitet og inspiration er ikke
modsætninger, hvis de balanceres rigtigt:

»I bund og grund skal man have en helt ny ide. Noget anderledes end
det, man har set før. Og så kan man derudover have nogle
inspirationskilder, som man mere eller mindre åbenlyst trækker på. Men
hvis man fra starten har overtaget en andens sitcom-ide, hvor
udgangspunktet og præmissen er ens, så synes jeg, det er lidt
tvivlsomt. Det er dårlig smag«.

Politiken har uden held forsøgt at få en udtalelse fra amerikanske
Larry David. Hans talskvinde på HBO, Tobe Becker, fortæller, at de
ikke kan levere en udtalelse, før de har set den danske serie.

Fakta: Kopier

Casper Christensen er tidligere blevet beskyldt for at benytte sig af
andres ideer.

'Tæskeholdet': Blev beskyldt for at være delvis kopieret fra 'The
Breakfast Show with Chris Evans'.

'Transit': Blev beskyldt for at være delvis kopieret fra et David
Lettermann-koncept.

'Husk lige tandbørsten': Konceptet til det program var købt af det
britiske Channel 4. Men den populære tequila-dans blev beskyldt for at
være kopieret fra filmen 'PeeWee Hermans Big Adventure'.

'Safari': Blev beskyldt for at have åbningsvittigheden direkte fra den
amerikanske komiker Dennis Miller. Desuden beskyldte man programmet
for at have kopieret sketch af de to engelske komikere Vic Reeves og
Bob Mortimer.
eS (11.03.2007, 00:17)
>> Curb er bedre skrevet, bedre spillet og i det hele taget mere sjovt end
>> Klovn er.

> 100% enig


Godt :)
Hvis man endelig skal se på shows som er blevet inspireret af (og ikke
direkte har kopieret grundkonceptet bag) Curb Your Enthusiasm, så kan jeg
nævne flg.:

Ricky Gervais' shows: The Office, men i endnu højere grad, "Extras". Dette
nye (2005) show tager Curb's koncept og bygger videre på det. "Extras" er et
fantastisk underholdende shov, med mange gode nye ideer (hvert afsnit er
navngivet efter den kendis som optræder i det, fx. Samuel L. Jackson, Kate
Winslet, Ben Stiller, Patrick Stewart og mange andre. Alle disse kendisser
spiller en udgave af dem selv når de er værst...)

The Sarah Silverman Show: Helt nyt show med den kendte stand-up komiker.
Ikke lige min kop te, men allilgvel et godt eksempel på et show som tager
Curbs koncept og giver det nye vinkler.
Brian P (11.03.2007, 00:21)
On 10 Mar., 23:17, "eS" <e> wrote:
[..]
> The Sarah Silverman Show: Helt nyt show med den kendte stand-up komiker.
> Ikke lige min kop te, men allilgvel et godt eksempel på et show som tager
> Curbs koncept og giver det nye vinkler.


Kan til fulde tilslutte mig ovenstående synspunkt!
Peter B. Juul (11.03.2007, 00:51)
"eS" <es> writes:

> Det gør jeg så heller ikke. Sidste del af min post gør bare opmærksom på at
> CC ikke er original og banebrydende, og det er faktisk det de fleste folk
> egentlig tror om ham.


Fair nok. Det påstår jeg bestemt heller ikke, at han er.

Men han har bragt nogle ting til DK og lavet nogle ting på dansk, som
ingen andre har formået før ham. Det bør han have.
Mark Thomas Gazel (11.03.2007, 01:41)
> "EFTER IDE AF CASPER CHRISTENSEN OG FRANK HVAM"

Burde nok have været efterfulgt af:

"Inspireret af "Curb Your Enthusiasm""

Eller også skulle de ikke have skrevet noget overhovedet.
Allan Krautwald (11.03.2007, 02:47)
"Mark Thomas Gazel" <markgazel> skrev i en meddelelse
news:3770
> > "EFTER IDE AF CASPER CHRISTENSEN OG FRANK HVAM"

> Burde nok have været efterfulgt af:
> "Inspireret af "Curb Your Enthusiasm""
> Eller også skulle de ikke have skrevet noget overhovedet.


Hvorfor ikke?

Lignende emner