zui > edb.internet.* > edb.internet.webdesign.html

Kurt Hansen (28.12.2019, 10:33)
Jeg tumler stadig med at lave en vareside til denne skitse
(). Jeg læser og jeg læser, men
har stadig ikke forstået en brik af "responsive webdesign".

I sin simpleste form virker denne jo som den skal, nemlig ved at alle
bokse wrapper ind under hinanden efterhånden som browservinduet gøres
smallere:
,
men så kommer problemerne.

Box 1 og 3 kan jo godt have en fast størrelse, da det er billederne der
bestemmer bredden og så skal box 2 bare fylde resten, men box 3 skal
altså holde til højre så den sidder samme sted hver gang og dét kan jeg
altså ikke finde ud af.

I næste række er der en tabel med CD'ens indhold i box 4 og her skal
boxen med anmeldelser også positioneres længst til højre.
Dennis Munding (29.12.2019, 13:34)
Kurt Hansen wrote:

[..]
> kan jeg altså ikke finde ud af.
> I næste række er der en tabel med CD'ens indhold i box 4 og her skal
> boxen med anmeldelser også positioneres længst til højre.


Dit problem er, at du prøver at fastholde et design udviklet til store
skærme på mobile enheder.
Glem det!

Find ud af hvilken platform, dine besøgende primært bruger (eller
hvilken platform du primært vil udvikle til).

Når du har svaret på det, udvikler du designet, så det tager sig ud,
præcis som du ønsker.

Alle andre platforme må så "nøjes" med en variant af det originale
design.

Man kan ikke tilfredsstille alle 100%, hvilken heller ikke er meningen
med responsivt design.
Men siderne skal naturligvis være brugbare for alle - ellers mister du
kunder. :-)
Kurt Hansen (29.12.2019, 16:17)
Den 29/12/2019 kl. 12.34 skrev Dennis Munding:
> Kurt Hansen wrote:
>> Jeg tumler stadig med at lave en vareside til denne skitse
>> (). Jeg læser og jeg læser,
>> men har stadig ikke forstået en brik af "responsive webdesign".


> Dit problem er, at du prøver at fastholde et design udviklet til store
> skærme på mobile enheder.
> Glem det!
> Find ud af hvilken platform, dine besøgende primært bruger (eller
> hvilken platform du primært vil udvikle til).


22,6% af dem vi sender nyhedsbreve til bruger iPhone/iPad og 3% bruger
Android. Vort segment ligger i aldersgruppen +50.

> Man kan ikke tilfredsstille alle 100%, hvilken heller ikke er meningen
> med responsivt design.
> Men siderne skal naturligvis være brugbare for alle - ellers mister du
> kunder. :-)

Jeg forstår ikke dit budskab om at mit design (kun) er til store skærme.
Hvis boksene wrapper ind under hinanden er det langt bedre en det
nuværende, som er baseret på frames.

Jeg er sådan set ret ligeglad med om det tager sig smukt ud på en
mobiltelefon; det skal bare være til at læse og i den rigtige rækkefølge.
Kim Ludvigsen (29.12.2019, 16:37)
Den 28/12/2019 kl. 15.33 skrev Kurt Hansen:
> Jeg tumler stadig med at lave en vareside til denne skitse
> (). Jeg læser og jeg læser, men
> har stadig ikke forstået en brik af "responsive webdesign".


Lad være med at bruge grid. Det er ikke bedre end tabeller og rammer i
dette tilfælde.

> I sin simpleste form virker denne jo som den skal, nemlig ved at alle
> bokse wrapper ind under hinanden efterhånden som browservinduet gøres
> smallere:


Nej, der ombrydes netop ikke. Du skal som tidligere skrevet i stedet
bruge float, så ombrydes der.

> I næste række er der en tabel med CD'ens indhold i box 4 og her skal
> boxen med anmeldelser også positioneres længst til højre.


Jeg sidder i øjeblikket med en lille skærm og en lav opløsning. Jeg kan
ikke rulle ned, så jeg kan slet ikke se den fjerde boks. Og halvdelen af
den tredje boks (den med link til webshop) er skjult. Der er for øvrigt
ikke nogen grund til at have linket i en boks for sig, du kan lige så
godt have knappen i en af de andre bokse. Og glem det med at åbne i et
nyt vindue.
Dennis Munding (30.12.2019, 00:50)
Kurt Hansen wrote:

> Den 29/12/2019 kl. 12.34 skrev Dennis Munding:
> 22,6% af dem vi sender nyhedsbreve til bruger iPhone/iPad og 3%
> bruger Android. Vort segment ligger i aldersgruppen +50.


Så skal du lægge dit fokous på computerskærme og ikke så meget på
mobile enheder.

> Jeg forstår ikke dit budskab om at mit design (kun) er til store
> skærme. Hvis boksene wrapper ind under hinanden er det langt bedre en
> det nuværende, som er baseret på frames.


Du henviser til en boks-model, som stort set kun er egnet på computer
(stationære enheder) og ikke på mobile enheder, men du forventer at
kunne få samme design på en mobil enhed, hvilket hverken er
hensigtsmæssigt eller realistisk.

> Jeg er sådan set ret ligeglad med om det tager sig smukt ud på en
> mobiltelefon; det skal bare være til at læse og i den rigtige
> rækkefølge.


Netop derfor skal du tænke "ud-af-boksen" (meget rammende i dette
tilfælde), da indholdet af dine elementer nærmest bliver ulæseligt på
små skærme, hvis du presser det ind i små bokse...

Læs endvidere Kim Ludvigsens svar...
Kurt Hansen (30.12.2019, 08:10)
Den 28/12/2019 kl. 09.33 skrev Kurt Hansen:
[..]
> altså ikke finde ud af.
> I næste række er der en tabel med CD'ens indhold i box 4 og her skal
> boxen med anmeldelser også positioneres længst til højre.


Hmmm, jeg må have udtrykt mig uklart og derfor er mit budskab blevet
misforstået/ikke-forstået.

Jeg henviser til for at
illustrere hvordan jeg gerne vil have siden til at se ud. Og ja ... den
er lavet i et grid-layout fra W3s og er IKKE responsive; det ved jeg godt.

Jeg spørger derefter om hvordan jeg kan få boks 3 og 5 til at placere
sig til højre i denne model:


så designet kommer til at ligne ,
men sådan at disse to bokse stadig wrapper sammen med de andre på smalle
skærme og bevarer rækkefølgen.

Det burde vel være ret simpelt(?), men jeg kan ikke finde ud af hvilken
teknik jeg skal bruge.
Kim Ludvigsen (30.12.2019, 08:32)
Den 30/12/2019 kl. 13.10 skrev Kurt Hansen:

> Hmmm, jeg må have udtrykt mig uklart og derfor er mit budskab blevet
> misforstået/ikke-forstået.


Lav to tegninger, som du uploader et eller andet sted.

På tegningen 1 skal være de forskellige bokse, som du gerne vil have dem
vist på en stor skærm. Du kan give boksene numre, men skriv samtidig en
forklaring (evt. i et afsnit under tegningen eller herinde), hvilket
indhold der skal være i boksene, så der ikke opstår misforståelser, når
man tæller.

På tegning to laver du det samme men til en lille skærm.

Jeg sidder i øjeblikket med en lille computer og en lille skærm, men når
jeg er tilbage ved min almindelige computer om et par dage, kan jeg
prøve at lave en skabelon til dig. Jeg vil muligvis lave alternative
forslag til dig - som før nævnt mener jeg fx, at knappen til webbutikken
med fordel kan placeres anderledes, det gælder ikke mindst på udgaven
til den lille skærm.
Kurt Hansen (01.01.2020, 13:50)
Den 30/12/2019 kl. 07.32 skrev Kim Ludvigsen:
> Den 30/12/2019 kl. 13.10 skrev Kurt Hansen:
> Jeg sidder i øjeblikket med en lille computer og en lille skærm, men når
> jeg er tilbage ved min almindelige computer om et par dage, kan jeg
> prøve at lave en skabelon til dig. Jeg vil muligvis lave alternative
> forslag til dig - som før nævnt mener jeg fx, at knappen til webbutikken
> med fordel kan placeres anderledes, det gælder ikke mindst på udgaven
> til den lille skærm.


Jeg er meget taknemmelig for dit tilbud og det vil jeg gerne benytte mig
af. Hvis du/vi kommer i mål og hvis du bryder dig om klassisk musik på
CD, så skriv til mig (kurtATdanacord.dk); vi er ikke fedtede med bonus!

Jeg har uploaded to skitser:



Jeg skriver mine kommentarer her for det tilfælde at andre tænder på
udfordringen og vil lege med.

Tegning-1.jpg:

Rubrikken med coveret og knappen kan fint have en fast bredde. Begge
dele uploades i 200*200 pixels - eller i hvert fald angives med
"width="200" i koden.

Rubrikken med titel, kunstner og beskrivelse kan variere en del i
omfang, men al tekst skal jo bare ombrydes og tilpasse sig den plads der
til enhver tid er til rådighed.

Så kommer vi til tracklisten. Her vil det være okay at
værk-/tracktitlerne ombrydes, hvis der ikke er plads nok. Nogle
udgivelser har ret lange titler, f.eks.
, men som
udgangspunkt er der jo rigeligt med plads.

Rubrikken med anmeldelser er blot links til PDF'er eller JPG'er og
illustreres med mediets logo. Igen: Logoerne uploades i en fast
størrelse på 200 px, eller angives i HTML-koden med "width="200".

Den sidste rubrik ("See also:") skal wrappe når der ikke er plads nok og
der sker når der vises mere end to henvisninger.

Tegning-2.jpg:

Langt de fleste udgivelser indeholder en enkelt CD og nogle to, men så
er der også de rene undtagelser som f.eks.


Jeg har ikke en smartphone, men jeg kan forestille mig at det vil være
besværligt (og måske uinteressant?) at bladre og bladre og bladre, men
at splitte boksen op i enkelt-CD'er på hver sin vareside er altså ikke
hensigtsmæssigt (synes jeg). Her er jeg bestemt (som i det hele taget)
modtagelig og fleksibel over for alternative løsninger.

Lidt øf til sidst:

Jeg sidder ved en iMac 21" og har altid min browser kørende i full
screen og jeg har ingen smartphone. Konen har en iPad, men den bruger vi
ikke ret meget. Jeg er derfor helt ude af føling med den nyeste teknik
og dybest set var jeg helst fri, men besøgstallet og antallet af
bestillinger på den nuværende side ()
er elendig og derfor MÅ vi gøre eet eller andet.

Jeg ved godt at der venter mig et større arbejde med at omlægge alle
varer til en ny skabelon, men det tager jeg i stiv arm.

P.S. Salget på går til gengæld
tilfredsstillende, men med +37.000 varer og manglende integration med
vores kasseterminalsystem i butikken, er det for stor en mundfuld. Jeg
har knækket halsen på flere mislykkede forsøg, ligesom den samlede pris
vil overstige det anslåede provenue.
Kurt Hansen (01.01.2020, 13:59)
Den 01/01/2020 kl. 12.50 skrev Kurt Hansen:
> Den 30/12/2019 kl. 07.32 skrev Kim Ludvigsen:
> Jeg er meget taknemmelig for dit tilbud og det vil jeg gerne benytte mig
> af. Hvis du/vi kommer i mål og hvis du bryder dig om klassisk musik på
> CD, så skriv til mig (kurtATdanacord.dk); vi er ikke fedtede med bonus!

Jeg har arbejdet gratis for Danacord i +20 år som nær ven af huset.
Danacord er den eneste større butik der sælges klassisk musik på CD, DVD
og BluRay der er tilbage i Norden, men det går faktisk udmærket.

Der kan betales en tårnhøj husleje (i CPH city) og personalet får deres
løn, men det giver ikke så meget overskud, at chefen kan få en anstændig
løn. Han er dog så entusiastisk at han fortsætter ufortrødent og
strømmen af udgivelser på CD giver ingen anledning til bekymring;
Danacord skal nok overleve - ikke mindst takket være godt købmandsskab
og snusfornuft.

Nu skal vi bare have banket lidt mere liv i salget til private i det
store udland.

Danacord kan i 2020 fejre 40 års jubilæum og det er ret uhørt i branchen ;-)
Kim Ludvigsen (02.01.2020, 02:52)
Den 01.01.2020 kl. 18.59 skrev Kurt Hansen:
> Den 01/01/2020 kl. 12.50 skrev Kurt Hansen:


>> Jeg er meget taknemmelig for dit tilbud og det vil jeg gerne benytte
>> mig af. Hvis du/vi kommer i mål og hvis du bryder dig om klassisk
>> musik på CD, så skriv til mig (kurtATdanacord.dk); vi er ikke fedtede
>> med bonus!


Det er ikke lige min genre. Det nærmeste, jeg kommer, er russiske Vitas
i hans unge år. Jeg har lavet en halv skabelon, men så kom jeg til at
klikke mig frem til butikken ...

> Der kan betales en tårnhøj husleje (i CPH city) og personalet får deres
> løn, men det giver ikke så meget overskud, at chefen kan få en anstændig
> løn. Han er dog så entusiastisk at han fortsætter ufortrødent og
> strømmen af udgivelser på CD giver ingen anledning til bekymring;
> Danacord skal nok overleve - ikke mindst takket være godt købmandsskab
> og snusfornuft.


Så burde han også kunne indse, at websiden rent faktisk er en
selvstændig afdeling, der kan nå nye kunder og med en meget billigere
husleje/investering.

> Nu skal vi bare have banket lidt mere liv i salget til private i det
> store udland.


Nu klikkede jeg mig som sagt lige videre til webbutikken. Det giver
ingen mening at lave en skalerbar webside med musikken adskilt fra
webbutikken. Lav i stedet webbutikken skalerbar, og opdater den med de
ønskede funktioner/moduler.

Med to separate websider med samme indhold ødelægger I jeres rangering
hos Google. Og så har webbutikken den fordel, som jeg et par gange har
slået på tromme for, at den bruger en database.

Så vidt jeg umiddelbart kan se, er eneste forskel på webbutikken og den
ønskede skalérbare hjemmeside blot følgende: en menulinje, anbefaling af
musik i samme genre og skalérbart design.

Jeg er ikke enig med Dennis i, at I med flest computerbrugere, skal
koncentrere jer om store skærme. At I kun har 25% på små skærme kan
skyldes, at webside og butik ikke egner sig til små skærme i øjeblikket.
Det er faktisk imponerende, at I har 25% mobile brugere, når siderne
ikke egner sig til mobile enheder.

Jeg har ikke meget styr på udviklingsomkostninger, men hvis I ikke har
bundet jer til en bestemt udvikler med webbutikken, så vil 10-20.000
kroner sikkert få jer i mål eller langt hen ad vejen.

> Danacord kan i 2020 fejre 40 års jubilæum og det er ret uhørt i branchen
> ;-)


Ja, det er godt gået. Jeg startede omkring samme tid, og jeg holdt kun i
lige godt seks år. Selv TP Musik, som også startede dengang, holdt "kun"
i 35 år.

Jeg kan sagtens lave skabelonen færdig, hvis du vil have det, men det
giver som sagt ingen mening. Få i stedet ændret på webbutikken.
Dennis Munding (02.01.2020, 05:52)
Kurt Hansen wrote:

> Den 01/01/2020 kl. 12.50 skrev Kurt Hansen:
> > Den 30/12/2019 kl. 07.32 skrev Kim Ludvigsen:
> > > Den 30/12/2019 kl. 13.10 skrev Kurt Hansen:

> Danacord kan i 2020 fejre 40 års jubilæum og det er ret uhørt i
> branchen ;-)


Tillader mig at rette dig - det er ikke før i 2021, at der kan fejres
40 års jubilæum.
Helt nøjagtig den 1/9-2021 (iflg. virk.dk) ;-)

Kurt Hansen (02.01.2020, 12:49)
Den 02/01/2020 kl. 01.52 skrev Kim Ludvigsen:
> Den 01.01.2020 kl. 18.59 skrev Kurt Hansen:
> Jeg har lavet en halv skabelon, men så kom jeg til at
> klikke mig frem til butikken ...


Butikken? Vi har to webshops:



Den hjemmeside jeg baxer med er denne:

- og den linker til sidstnævnte.

Jeg er kun alt for godt klar over, at en hjemmeside, hvorfra man skal
klikke sig over i en webshop for at købe, langt fra er optimal. Faktisk
temmelig uoptimal :-(

> Så burde han også kunne indse, at websiden rent faktisk er en
> selvstændig afdeling, der kan nå nye kunder og med en meget billigere
> husleje/investering.


Vi har løbende diskuteret dette. Der har været to bremseklodser: Min
manglende viden og økonomien. Nu har jeg taget en beslutning: at bruge
SmartWeb () og så må det gå som det bedst kan.

> Med to separate websider med samme indhold ødelægger I jeres rangering
> hos Google. Og så har webbutikken den fordel, som jeg et par gange har
> slået på tromme for, at den bruger en database.
> Så vidt jeg umiddelbart kan se, er eneste forskel på webbutikken og den
> ønskede skalérbare hjemmeside blot følgende: en menulinje, anbefaling af
> musik i samme genre og skalérbart design.


Det er ikke rigtigt. På hjemmesiden kan man klikke på f.eks. "Danish
composers" og få vist en liste over indspilninger med danske komponister.

> Jeg har ikke meget styr på udviklingsomkostninger, men hvis I ikke har
> bundet jer til en bestemt udvikler med webbutikken, så vil 10-20.000
> kroner sikkert få jer i mål eller langt hen ad vejen.


10-20.000 er langt mere end det vi forventer at kunne tjene på en ny
webshop inden for en rimelig tilbagebetalingstid.

> Jeg kan sagtens lave skabelonen færdig, hvis du vil have det, men det
> giver som sagt ingen mening. Få i stedet ændret på webbutikken.


Under alle omstændigheder må du meget gerne lave skabelonen færdig. Hvis
den er fuselfri vil den kunne fortælle mig hvad jeg har gjort galt i
alle mine forsøg på at tilpasse forskelligt kildemateriale.
Kim Ludvigsen (02.01.2020, 15:34)
Den 02.01.2020 kl. 17.49 skrev Kurt Hansen:
> Den 02/01/2020 kl. 01.52 skrev Kim Ludvigsen:
>> Jeg har lavet en halv skabelon, men så kom jeg til at klikke mig frem
>> til butikken ...

> Butikken? Vi har to webshops:
>
>


Det var den engelske, jeg fik klikket mig frem til.

> Den hjemmeside jeg baxer med er denne:
>
> - og den linker til sidstnævnte.
> Jeg er kun alt for godt klar over, at en hjemmeside, hvorfra man skal
> klikke sig over i en webshop for at købe, langt fra er optimal. Faktisk
> temmelig uoptimal :-(


Det er ikke kun uoptimalt, det er direkte salgshæmmende. Som sagt, så
ryger Google-rangeringen nedad, når der ligger ens indhold på flere
hjemmesider. Det betyder, at færre vil finde butikken eller hjemmesiden
via Google. Samtidig skal I vedligeholde to forskellige systemer.

>> Så vidt jeg umiddelbart kan se, er eneste forskel på webbutikken og
>> den ønskede skalérbare hjemmeside blot følgende: en menulinje,
>> anbefaling af musik i samme genre og skalérbart design.

> Det er ikke rigtigt. På hjemmesiden kan man klikke på f.eks. "Danish
> composers" og få vist en liste over indspilninger med danske komponister.


Den mulighed kan meget nemt laves i webbutikken, hvor indholdet ligger i
en database. Det er endda muligt at lave mange flere oversigtssider, fx
over alle CD'er med kammermusik, med Mozart-kompositioner, efter årstal
osv. Kun fantasien sætter grænser.

>> Jeg har ikke meget styr på udviklingsomkostninger, men hvis I ikke har
>> bundet jer til en bestemt udvikler med webbutikken, så vil 10-20.000
>> kroner sikkert få jer i mål eller langt hen ad vejen.

> 10-20.000 er langt mere end det vi forventer at kunne tjene på en ny
> webshop inden for en rimelig tilbagebetalingstid.


Det er som sagt kun et skud. Jeg kender ikke jeres økonomi eller
omsætning i webbutikken, men hvis jeg havde pladeforretning i dag, så
kan jeg love dig for, at jeg ville satse mere på webbutikken end på den
fysiske butik. Der er en grund til, at det der internet er blevet så
populært.

>> Jeg kan sagtens lave skabelonen færdig, hvis du vil have det, men det
>> giver som sagt ingen mening. Få i stedet ændret på webbutikken.

> Under alle omstændigheder må du meget gerne lave skabelonen færdig. Hvis
> den er fuselfri vil den kunne fortælle mig hvad jeg har gjort galt i
> alle mine forsøg på at tilpasse forskelligt kildemateriale.


Jeg kigger på den i morgen eller i weekenden.
Jan Hansen (02.01.2020, 15:43)
Kurt Hansen skrev:

> Jeg har uploaded to skitser:
>
>


Imens du er i gang med at tegne, kan du jo passende lave
en tegning af
med røde krydser over det, der er forkert, og klistre
elementerne ind, hvor du har tænkt dig de skal være.
For indtil for 2 dage siden var det ekstremt vigtigt,
at den buy-knap sad helt ude til højre. Det gør den
helt tilfredsstillende på den eksisterende side.
Kim Ludvigsen (02.01.2020, 16:03)
Den 02.01.2020 kl. 20.43 skrev Jan Hansen:

> For indtil for 2 dage siden var det ekstremt vigtigt,
> at den buy-knap sad helt ude til højre. Det gør den
> helt tilfredsstillende på den eksisterende side.


På mit kommende forslag sidder knappen sammen med teksten om CD'en, der
står kun "Buy now" på knappen, og den anden tekst i boksen om webshoppen
er fjernet.

Lignende emner