zui > fritid.* > fritid.bil

Finn (10.07.2004, 18:46)
min Peugeot 806 2,1Tdi, er pludseligt blevet meget svært at starte - skal
tørne 20-30 sekunder - og går så kun tøvende igang...
er det 4 nye gløderør ? og er det i givet faldt et gør det selv projekt?

mvh

Finn
Jørgensen (10.07.2004, 19:43)
Er den også svær at starte når den er varm ?
Det kan også være en utæthed på sugesiden i brændstof systemet.

Henrik
Henrik Bøgh (11.07.2004, 08:32)
Finn faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> min Peugeot 806 2,1Tdi, er pludseligt blevet meget svært at starte


Prøv at komme med lidt mere info om de ting du ellers registrerer:

Lyde
* Lyder det som om motoren får brændstof?
* Lyder startmotoren mere besværet end den har gjort tidligere?
....

Visuelt
* Er der nogle lamper der lyser der ikke tidligere har lyst?
* Er forvarmerlampen længere om at gå end den har været tidligere?
* Kommer der noget ud af udstødningen når du gør det?

Har du desuden prøvet at pumpe en lille smule (LILLE SMULE!) under start?
Har du prøvet at starte den mens du triller langsomt fremad?
Har du prøvet at måle batterispændingen?

[...]
Finn (11.07.2004, 09:35)
"Henrik Bøgh" <henrik> skrev i en meddelelse
news:herb
[..]
> Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh ||
> Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
> Se også for mere info


ingen lamper der lyser - ud over dem der skal, startermotoren lyder som den
plejer, og spændingen er ok - lidt "diesel-lugt" lige inden den starter...
går så lidt larmene igang, som om den starter på en cylinder af gangen

Finn
Hans Kjaergaard (11.07.2004, 12:59)
On Sun, 11 Jul 2004 09:35:47 +0200, "Finn" <finn.normann>
wrote:

>"Henrik Bøgh" <henrik> skrev i en meddelelse
>news:herb
>ingen lamper der lyser - ud over dem der skal, startermotoren lyder som den
>plejer, og spændingen er ok - lidt "diesel-lugt" lige inden den starter...
>går så lidt larmene igang, som om den starter på en cylinder af gangen


Hvordan opfører den sig så når den er hhv. varm og kold ?
Hvis den starter uden problemer når den er varm, er det nok
gløderørene du skal kigge til, eller det omkring liggende styring.

/Hans
Finn (11.07.2004, 14:36)
"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik> skrev i en meddelelse
news:n4p2
> On Sun, 11 Jul 2004 09:35:47 +0200, "Finn" <finn.normann>
> wrote:
> ------------klip-----------
> Hvordan opfører den sig så når den er hhv. varm og kold ?
> Hvis den starter uden problemer når den er varm, er det nok
> gløderørene du skal kigge til, eller det omkring liggende styring.
> /Hans


starter nemmere når den er varm

men nu her til middag hvor jeg ville køre - gik det helt galt, den svingede
i omdrejninger (fra 500-1500) - og gå let i stå - ingen trækkraft
overhovedet... brændstoffilter?
laver røg når den starter (men ikke når den kører)

Finn
Michael S. Jensen (11.07.2004, 18:37)
Hej Finn

Det tyder på luft i dieselsystemet. Så vidt jeg husker er den 2,1 td du har
den samme somer brugt i XM 2,1 td 12.

Hvis det er den er der typisk en dieselforvarmer der suger luft ind (det er
ikke nødvendigvis, at der ikke er synlige tegn læk)

Denne skal i så fald bare bypasses.

Prøv evt at pumpe dieslen med håndpumpen før start, hvis den starter
nogenlunde normal derefter er det luft.

Har også hørt om luft er kommet ind ved dieselfilter, er det lige blevet
skiftet?

mvh

Michael
Finn (11.07.2004, 18:41)
"Michael S. Jensen" <sonder> skrev i en meddelelse
news:db0f
[..]
> skiftet?
> mvh
> Michael


jeg har prøvet håndpumpen - desværre uden held, filteret er ikke skiftet
siden forrige service (ca 20000km siden) - burde den ikke selv lufte ud?
der kommer en masse røg og diesel lugt når den starter ?

mvh

Finn
Michael S. Jensen (11.07.2004, 19:10)
Hvis der kommer luft ind før pumpen giver det den ujævne gang du beskriver.
Hvis det er gløderørene kan jeg ikke få det til at passe med at den stiger
til 1500 rpm.
Det er en fast indstilling, og ved kold start burde din motor gå ca. 1000
rpm.

Kunne det være vokstermostaterne der er gået.
På min motor er der en de hæver rpm ved kold motor (Bag på motor) og en der
rykker dieselspumpens indstilling (på forsiden af motor).

Jeg har prøvet at koble den på forsiden ud. Selv ved 15 grader udenfor
skulle jeg forvarme tre gange for ikke at hylde byen ind i røg.
Se evt hvis du kan en smule engelsk. Der er en
beskrivelse af hvordan man tjekker sind vokstermostater.

Du skriver at den hoster igang på en cylender af gangen derfor tror jeg ikke
at det er dine gløderør.
Kan det være dit forvarmerelæ der er gået? Prøv at måle batterispændingen
under forvarmning den burde dale en del. Over 0.5 volt.

Jeg tror dog stadig på luft i diesel før dieselpumpen........

mvh

Michael

"Finn" <finn.normann> skrev i en meddelelse
news:db0f
[..]
Hans L. Jørgensen (11.07.2004, 20:52)
Finn wrote:
> jeg har prøvet håndpumpen - desværre uden held, filteret er ikke
> skiftet siden forrige service (ca 20000km siden) - burde den ikke
> selv lufte ud? der kommer en masse røg og diesel lugt når den starter
> ?


Normalt ved tilstoppet filter viser det sig i første omgang ved at motoren
bliver tøvende når den skal lave noget, derefter tiltager det ved at du ved
en given hastighed oplever at den formelig opleves som om de møder en
usynlig mur, kan ikke accelere yderliger, og taber fart.

Uden at kende motoren vil jeg sige at det med din beskrivelse er stor
sandsynlighed for at der er tale om "trætte" gløderør.

På min dieselmotor falder batterispændingen ca. 1,2 volt når den forvarmer,
ducato 2,5 TDI med 4 mdr. batteri.

Håber du får has på problemet det er på jysk "godt træls".
Hans Kjaergaard (12.07.2004, 00:55)
On Sun, 11 Jul 2004 14:36:57 +0200, "Finn" <finn.normann>
wrote:

>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik> skrev i en meddelelse
>news:n4p2
>den
>starter...
>starter nemmere når den er varm
>men nu her til middag hvor jeg ville køre - gik det helt galt, den svingede
>i omdrejninger (fra 500-1500) - og gå let i stå - ingen trækkraft
>overhovedet... brændstoffilter?
>laver røg når den starter (men ikke når den kører)

Hvad når den er varm, og har holdt nogle minutter i tomgang, ryger den
så ?
Ud fra det du siger, som er meget lig det min Audi 100 diesel også
gør, har jeg ladet mig fortælle af en "diesel-ekspert" at det er
dyserne der hænger. Kan forebygges ved at hælde 0,5 liter 2takts olie
i dieslen. Forklaringen var at dieslen idag er så ren at den ikke har
"affaldsstoffer der kan bruges til at smøre pumpe og dyser". Jeg ved
dog ikke om det kan passe ? Jeg helder til at du prøver at få skiftet
brændstofsfiltret (Jeg burde også gøre dette, men tid.........)

/Hans
Hans L. Jørgensen (12.07.2004, 09:50)
Hans Kjaergaard wrote:

> Hvad når den er varm, og har holdt nogle minutter i tomgang, ryger den
> så ?
> Ud fra det du siger, som er meget lig det min Audi 100 diesel også
> gør, har jeg ladet mig fortælle af en "diesel-ekspert" at det er
> dyserne der hænger. Kan forebygges ved at hælde 0,5 liter 2takts olie
> i dieslen. Forklaringen var at dieslen idag er så ren at den ikke har
> "affaldsstoffer der kan bruges til at smøre pumpe og dyser". Jeg ved
> dog ikke om det kan passe ? Jeg helder til at du prøver at få skiftet
> brændstofsfiltret (Jeg burde også gøre dette, men tid.........)


Den "diesel-ekspert" må ha' drukket af natopotten.

Nej glem det, diesel har i sig selv smørende egenskaber, i modsætning til
benzin og petrolium.

Prøv at spørg en dieselmeekker hvad der sker hvis en HDI/CDI pumpe forsøges
startet uden diesel, f.eks. hvis den har været kørt tør for brændstof, og
der startes uden udluftning.

Resultat- pengepungen bliver lettere at bære i de kommende måneder ;-/

Dyserne er der sjældent i dag problemer med. medmindre der der er vand i
brændstoffet, der kan da dannes rust på dyssenålen. Resultat,

Nålen kan hænge, svær at starte, ryger.
Dysen forstøver dårligt, p.g.a. rustansamling på dyssenålen.
Finn (12.07.2004, 10:46)
"Hans L. Jørgensen" <hansjo> skrev i en meddelelse
news:oz29
[..]
> brændstoffet, der kan da dannes rust på dyssenålen. Resultat,
> Nålen kan hænge, svær at starte, ryger.
> Dysen forstøver dårligt, p.g.a. rustansamling på dyssenålen.

nu er den kørt til den lokale Peugeot "ekspert" - den blev for øvrigt
kanonvarm i udstødningen på turen.
Det er ikke en HDI - bare en alm TurboDiesel.

Finn
Mureren (12.07.2004, 13:28)
> Prøv at spørg en dieselmeekker hvad der sker hvis en HDI/CDI pumpe forsøges
> startet uden diesel, f.eks. hvis den har været kørt tør for brændstof, og
> der startes uden udluftning.
> Resultat- pengepungen bliver lettere at bære i de kommende måneder ;-/


Eehh-øøøhhh...?
På min 307 HDi 110HK's version kørte jeg tør for diesel (flot flot :-) på
vej til arbejde en dag.
Jeg var også usikker på hvordan jeg skulle tackle situationen, så jeg
ringede til et Peugeot-værksted, og fik at vide at jeg bare skulle fylde
diesel på igen, og starte bilen, og det gik som det skulle.
Ikke noget med udluftning her, ej heller manuel "pumpning" i motorrummet.
(det var der vist ellers på de allerførste HDi-motorer)

Mvh.
Mureren
Hans L. Jørgensen (12.07.2004, 14:32)
Mureren wrote:
> Eehh-øøøhhh...?
> På min 307 HDi 110HK's version kørte jeg tør for diesel (flot flot
> :-) på vej til arbejde en dag.
> Jeg var også usikker på hvordan jeg skulle tackle situationen, så jeg
> ringede til et Peugeot-værksted, og fik at vide at jeg bare skulle
> fylde diesel på igen, og starte bilen, og det gik som det skulle.
> Ikke noget med udluftning her, ej heller manuel "pumpning" i
> motorrummet. (det var der vist ellers på de allerførste HDi-motorer)


Nu kender jeg ikke specielt meget til HDI motorene.

Cirka 300 meter fra hvor jeg bor ligger der en diesel mekaniker, han har
ansat en rigtig dygtig diesel mekaniker.
For ca. en måned siden havde de en 1,9 HDI Partner stående som var forsøgt -
og havde fået startet efter at den havde været kørt tør for brændstof.
pumperep. rensning af tank for metalstøv fra pumpen, regningen lød på næsten
25,000 kr.

Så det er måske en god ide at du forhører dig lidt mere og ikke blot læner
dig op af en "tilfældigt" forklaring, er ret overbevist om at den pågældende
som har givet dig rådet også er parat til at benægte hvis du kommer galt af
sted.

Lignende emner