zui > fritid.* > fritid.bil

Frederik Carøe (20.01.2007, 23:34)


"Eftermonteret partikelfilter ikke uden ulemper

19.01 - kl. 14.15
Af: Thorkil Sevelsted

Der er intet så godt, at det ikke er galt for noget. Flere og flere
nye dieselbiler bliver født med partikelfilter, men det varer mange år, før
alle de gamle stikkere er væk fra gaderne.

Er det så en god idé at forlange gamle dieselbiler eftermonteret med
et partikelfilter?

Ikke ubetinget, viser undersøgelser foretaget af det schweiziske
Forschungsinstituts für Materialwissenschaften und Technologie. De
eftermonterede filtre opfanger ganske vist de lovede 40 procent af
partikelforureningen. Til gengæld medfører de en stigning i benzinforbruget
på op til tre procent og en forøgelse af de skadelige kvælstofoxider med op
til 11 procent. En dieselbil med eftermonteret filter soder altså mindre,
men bidrager ekstra til drivhuseffekten med CO2 og til luftforureningen med
NOx´er. Altsammen fordi motoren skal arbejde hårdere for at overvinde den
ekstra modstand i udstødningen, som filtret medfører. "

Jeg er godt nok imponeret over, at dieselbilerne kun kører 3% kortere,
når man hælder benzin på dem... Favre nye verden.

Mvh.

Frederik
Niels Bengaard (21.01.2007, 00:42)
> "Eftermonteret partikelfilter ikke uden ulemper
[..]
> og til luftforureningen med NOx´er. Altsammen fordi motoren skal arbejde
> hårdere for at overvinde den ekstra modstand i udstødningen, som filtret
> medfører. "


Det lyde næsten som de samme historier der var med katalysatorer på
benzinbiler, da det blev indført.
Jeg kan ikke se et filer i udstødningen skulle give alle de problemer som
her nævnes. Det holdes jo rent ved at brænde ekstra diesel af i det i ny og
næ. Angående NOx, så findes der teknologi til at fjerne det også, det bruges
allerede på lastbiler, det kræver dog man tanker urinstof i en tank til
katalysatoren.

Samtidig står der med op til 3% og med op til 11%. Når der står på den måde,
har man set på toppen af kurverne for ekstra forurening og de kan lige så
vel i hovedparten af motorens arbejdsområde ligge på det samme som en uden
filter.

At eftermontere filtre er dog pjat i mine øjne. Skal det indføres
gennemfører man det på nye biler ved et lovindgreb.

Mvh Niels
Uffe Ravn (21.01.2007, 01:00)
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE> skrev

> Jeg kan ikke se et filer i udstødningen skulle give alle de problemer som
> her nævnes. Det holdes jo rent ved at brænde ekstra diesel af i det i ny og
> næ.


I dette tilfælde får filteret en dieselbil til at bruge mere benzin ;-)

> Angående NOx, så findes der teknologi til at fjerne det også, det bruges
> allerede på lastbiler, det kræver dog man tanker urinstof i en tank til
> katalysatoren.


Allerede her er chaufførene fra den tidligere østblok en dunk foran os ;-)

Mvh. Uffe Ravn
Lignende emner