|
|
|
Jeg har netop købt en Eddy Merckx SanRemo76 i år. Med Campagnolo
selvfølgelig, da jeg er en stor Campagnolo-fan. Jeg blev derfor glad, da jeg opdagede i dag, at Pro Tour-holdet AG2R La Mondiale har skrevet kontrakt med Eddy Merckx Cycles. Holdet skal køre på topmodellen 525. Det ser ud til, den er blevet opdateret lidt bl.a. med skjulte kabler. Nu, hvor jeg har set billederne i stor udgave på min computer, kan jeg se, at cyklerne er med Campagnolo-udstyr, selv om Eddy Merckx cykler ellers næsten kun har været med Shimano-udstyr de seneste år. Det var lidt svært at se på de små billeder på min iPhone, da cyklerne har Rotor-krank og Mavic-hjul. Serien er den nye 12 speed Campagnolo Super Record, som er mekanisk og ikke elektrisk. De fleste venter dog, at Campagnolo vil lancere en elektrisk udgave af 12 speed serierne til næste år, så måske bliver det ændret. Cyklerne er også med fælgbremser og ikke skivebremser, men det er vist også lidt forskelligt, hvad de professionelle foretrækker. Cyklen kan købes fra starten af Tour de France 2019. Det falder i øvrigt sammen med, at det er 50 år siden, Eddy Merckx vandt Tour de France første gang. <https://www.eddymerckx.com/merckx-world> <https://www.cyclisme.ag2rlamondiale.fr/category/news/?lang=en> |
|
|
|
On Thu, 25 Oct 2018 20:25:08 +0200, henrik (Henrik
Münster) wrote: Kender du 'Vintage Cykler' Jens |
|
|
Jens Olsen <ingen> wrote:
> On Thu, 25 Oct 2018 20:25:08 +0200, henrik (Henrik > Münster) wrote: > Kender du 'Vintage Cykler' > Jens Hej Jens Nej, det gør jeg faktisk ikke, men det ser da rigtig godt ud. Jeg har faktisk ledt lidt efter et Nitto Moustache styr til en hverdagscykel. Min søn snuppede mit, og jeg kunne kun finde et billigt et, der er en ringe erstatning. Jeg må ellers tilstå, at jeg er begyndt at foretrække mere moderne cykler, selv om de gamle er flotte og bringer mange minder tilbage. Først på året fandt jeg en billig (gl. model) Campagnolo-krank på nettet af den nye type med eksterne lejer og tyk aksel. Det var en meget stor forbedring fra min hidtidige Campagnolo Centaur med firkant-aksel fra 2003. Den var meget mere stabil. Så senere i sommer fik jeg en Eddy Mercks San Remo 76 i kulfiber. Selv om den lyder lidt af plastic, så må jeg indrømme, at man godt kan mærke, at der går flere af ens kræfter til at drive cyklen frem i stedet for at gå til spilde. Og jeg har ikke for mange kræfter at ødsle med, som det ser ud nu ;-) Min ungdoms cykler var på mange måder meget spinkle, og konstruktionen var kun lige akkurat tilstrækkelig. Jeg husker talrige bøjede bagaksler. Jeg husker masser af styrfittings med fordybninger i lejebanerne. Jeg husker besværligt og tungt gearskifte. Og ikke mindst autoskift, når man trådte op ad bakke, og stellets flex trak geakablet en smule ud for hvert tråd. Jeg husker ture ned til alperne, hvor man dårligt kunne bremse ned ad bjergene. Jeg husker, hvordan varmen fra fælge løsnede limen, så ringen begyndte at rotere på fælgen og rev ventilen af med at brag på fuld fart i en nedkørsel. Jeg husker også, at vi havde 42x52 foran og 13-18 bagpå, så selv de mindste bakker var lidt af en udfordring. Var vi sydpå, kunne vi få 21 eller måske 23 bagpå. Men foran var 42 den mindste mulighed på Campagnolo Nuevo Record med en BCD på 144 mm. Så selv om jeg nyder synet af de gamle cykler, længes jeg nu ikke tilbage. Når det er sagt, så er jeg rigtig glad for min 15 år gamle Scrhøder i stål. Den kører rigtig godt, og udstyret er trods alt så moderne, at det fungerer. |
|